Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2018

Když růže nejsou rudé

Uznání a copyright: Eric Coles and Mel Helm

Je pochopitelné, že ne všechny růže jsou rudé, ale přesto mohou být velice krásné. Stejně tak i nádherná Růžicová mlhovina a další hvězdotvorné oblasti jsou na astronomických snímcích vidět kvůli převládající emisi z atomů vodíku především v červených barvách. Nejsilnější optická emisní čára vodíku zvaná H-alfa je v červené oblasti spektra, ale krásu emisní mlhoviny nemusíme obdivovat jen v červeném světle. Energetické světlo hvězd v mlhovině excituje i jiné atomy a stejně tak vytváří úzké emisní čáry. Na tomto pěkném pohledu na Růžicovou mlhovinu jsou kombinovány úzkopásmové snímky, aby ukázaly emisi atomů síry v modré, atomů vodíku v červené a kyslíku v zelené barvě. Toto mapovací schéma úzkopásmových emisních čar atomů do širších barev používá mnoho Hubblových snímků hvězdných porodnic. Snímek Růžicové mlhoviny v souhvězdí Jednorožce (Monoceros) zabírá v odhadované vzdálenosti 3000 světelných let asi 100 světelných let. Pokud chcete udělat tuto růžici rudou, sledujte tento odkaz nebo položte na obrázek kurzor.

Štítky: NGC 2244, Růžicová mlhovina, Narrowband, H alpha, Emission line, Emisní mlhovina, Mouse over