Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2021

Stephanův kvintet

Uznání: NASA, ESA, Hubble Legacy Archive;
Processing & Copyright: Bernard Miller

Na poutavém snímku vytvořeném na základě dat z rozsáhlého archívu Hubble Legacy Archive je Stephanův kvintet, první identifikovaná kompaktní skupina galaxií. Pouze čtyři z těchto pěti galaxií ve vzdálenosti asi 300 milionů světelných roků jsou skutečně zaklesnuty v kosmickém tanci opakovaných blízkých setkání. Tu, která se vymyká, je však snadné spatřit. Interagující galaxie NGC 7319, 7318A, 7318B a 7317 mají celkově nažloutlý nádech. Také mají tendenci mít deformované smyčky a ohony, které vyrostly vlivem rušivých gravitačních slapů. Převážně namodralá galaxie NGC 7320 je však blíže, je vzdálená pouhých 40 milionů světelných roků a není součástí interagující skupiny. Stephanův kvintet leží v hranicích vysoko letícího souhvězdí Pegase (Pegasus). Při odhadované vzdálenosti kvarteta interagujících galaxií toto zorné pole zabírá asi 500 000 světelných roků. Pokud se však přesuneme těsně mimo nahoru a doprava, tak astronomové tam mohou identifikovat další galaxii NGC 7320C, která je rovněž ve vzdálenosti 300 milionů světelných roků. Jejím začleněním by se z interagujícího kvarteta stal opět kvintet.

1. AZStarMan.net: Stephan's Quintet