Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2023

Tři galaxie v Draku

Uznání a copyright: David Vernet, Jean-François Bax, Serge Brunier, OCA/C2PU

Tato pěkná trojice galaxií, někdy zvaná Dračí kupa, se nachází v severním souhvězdí (ano, hádáte správně) Draka (Draco). Zleva doprava jsou to zepředu viděná spirální galaxie NGC 5985, eliptická galaxie NGC 5982 a zboku viděná spirální galaxie NGC 5981, které se všechny nacházejí v tomto teleskopickém zorném poli, které zabírá o něco více než Měsíc v úplňku. Všechny tři galaxie leží zhruba 100 milionů světelných roků od planety Země a jelikož je tato skupina příliš malá na to, aby se jednalo o kupu galaxií, tak nebyla katalogizována jako kompaktní skupina galaxií. Není tak dobře známá jako jiné těsné skupiny galaxií, přesto je tato trojice díky svému vizuálnímu kontrastu atraktivním objektem pro astrofotografy. Jasné jádro výrazné spirální galaxie NGC 5985 vykazuje při podrobném zkoumání spektrografem zřetelnou emisi ve specifických vlnových délkách světla, takže ji astronomové zařadili mezi Seyfertovy aktivní galaxie. Tato působivě hluboká expozice naznačuje slabé slabé halo spolu s ostře ohraničenými obálkami kolem eliptické galaxie NGC 5982, což jsou důkazy dávných galaktických srážek. Ukazuje také ještě mnoho vzdálenějších galaxií pozadí.
Oprava: Na chybějící překlad názvu upozornil Petr Zoufalý.

1. HawAstSoc.org: Constellations: Draco -- The Dragon of many Stories
  2. APOD: 2004-04-10 NGC 6946 zepředu
  3. APOD: 2006-05-20 Eliptická galaxie M87
  4. APOD: 2001-05-10 Spirály z profilu
  5. SEDS.org: Groups and Clusters of Galaxies
  6. Ubc.ca: COMPACT GROUPS OF GALAXIES
  7. APOD: 2022-07-18 Stephanův kvintet z Webba, Hubbla a Subaru
  8. NASA: Imagine the Universe!
  9. SEDS.org: Seyfert Galaxies