Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. srpen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. srpen 2023

M82: Galaxie se supergalaktickým větrem

NASA, ESA, Hubble; Processing & Copyright: Harshwardhan Pathak

Proč se z Doutníkové galaxie valí červený kouř? M82, jak se tato galaxie plná vznikajících hvězd také nazývá, se zamíchala nedávným blízkým průchodem velké spirální galaxie M81. To však plně nevysvětluje zdroj červeně zářícího vně expandujícího plynu a prachu. Existují důkazy, že je tento plyn a prach vytahován kombinovaným vzrůstajícím částicovým větrem mnoha hvězd, které společně vytvářejí galaktický supervítr. O prachových částicích se předpokládá, že pocházejí z mezihvězdného prostředí M82 a ve skutečnosti se velikostí podobají částicím kouře doutníku. Na fotografické mozaice je zvýrazněna specifická barva červeného světla silně vyzařovaného ionizovaným vodíkem a jsou na ní do podrobností vidět vlákna tohoto plynu a prachu. Vlákna se táhnou více než 10 000 světelných roků. Dvanáct milionů světelných roků vzdálená Doutníková galaxie je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit s malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

APOD ve světových jazycích: arabština, bulharština, katalánština, čínština (Peking), čínština (Taiwan), chorvatština, čeština, holandština, francouzština, němčina, hebrejština, indonéština, japonština, černohorština, polština, ruština, srbština, slovinština, španělština, tajwanština, turečtina a ukrajinština.

1. Wikipedia: Messier_82
  2. Wikipedia: Starburst_galaxy
  3. APOD: 2016-02-03 Válka galaxií: M81 versus M82
  4. APOD: Spiral galaxies
  5. APOD: 2021-03-12 Messier 81
  6. Youtu.be: Expansion & Contraction - Part 1
  7. Harvard.edu: Very Extended X-Ray and Hα Emission in M82: Implications for the Superwind Phenomenon
  8. NASA: Effects of the Solar Wind
  9. CalTech.edu: GALACTIC SUPERWINDS
  10. Harvard.edu: Spectropolarimetry of the superwind filaments of the starburst galaxy M 82 II: Kinematics of the dust surrounding the nuclear starburst†
  11. Jstor.org: The Secrets of Stardust
  12. Instagram.com: mr.cosmic.wanderer: Messier 82 (M82), also known as the Cigar Galaxy
  13. Wikipedia: H-alpha
  14. Wikipedia: Hydrogen
  15. NASA: What Is a Light-Year?
  16. APOD: 2004-06-01 Supergalaktický vítr ze "starburst" galaxie M82
  17. CalTech.edu: What is Infrared?
  18. HowStuffWorks.com: How Telescopes Work
  19. APOD: 2011-06-24 Velký vůz
  20. NASA: What Are Constellations?
  21. Wikipedia: Ursa_Major