Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2023

UHZ1: Vzdálená galaxie a černá díra

Uznání: X-ray: NASA/CXC/SAO/Ákos Bogdán; Infrared: NASA/ESA/CSA/STScI;
Image Processing: NASA/CXC/SAO/L. Frattare & K. Arcand

Hmotnou kupu galaxií Abell 2744, v níž převládá temná hmota, někteří znají jako Pandořinu kupu. Kupa se nachází ve vzdálenosti 3,5 miliardy světelných roků v souhvězdí Sochaře (Sculptor). Pomocí obrovské hmotnosti této kupy galaxií jako gravitační čočky, která deformuje prostoročas a zvětšuje ještě vzdálenější objekty přímo za ní, astronomové objevili galaxii v pozadí UHZ1 s pozoruhodným rudým posuvem Z=10,1. To řadí UHZ1 daleko za Abell 2744 do vzdálenosti 13,2 miliardy světelných roků, která je vidět z doby, kdy byl náš vesmír starý asi 3 % svého současného stáří. UHZ1 je identifikována na vložených snímcích tohoto složeného obrazu, který kombinuje rentgenové záření (fialové odstíny) z vesmírné rentgenové observatoře Chandra a infračervené světlo z Kosmického dalekohledu Jamese Webba. Rentgenové záření z UHZ1 detekované v datech z observatoře Chandra má charakteristické známky rostoucí superhmotné černé díry v centru galaxie s velmi vysokým červeným posuvem. Díky tomu je rostoucí černá díra UHZ1 nejvzdálenější černou dírou, která kdy byla v rentgenovém záření detekována a tento výsledek nyní napovídá, jak a kdy vznikly ve vesmíru první superhmotné černé díry.

1. APOD: 2023-06-09 Pandořina kupa galaxií