Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 1999

Trojitý rentgenový výtrysk

Uznání: ISAS, Yohkoh Project, SXT Group

Tato animace s použitím snímků Slunce v rentgenovém záření zaznamenaných 7.července 1998 ukazuje úžasný úkaz - tři blízké simultánní výtrysky spojené se sluneční aktivní oblastí. Dva snímky byly pořízeny s časovým odstupem několika hodin dalekohledem v měkkém rentgenovém záření na palubě oběžné observatoře Yohkoh. Snímky jsou "negativní", tmavší barvy představují intenzivnější rentgenové záření z korony a aktivních oblastí na slunečním povrchu. Snímky jasně ukazují dva zakřivené výtrysky horké rentgenové plasmy jež se objevují nad slunečním rovníkem a pod ním. Ostrý vertikální pruh blízko výtrysku nad středem je digitálně blemish zatímco celkový posun smímku je způsobem sluneční rotací. Jak se Slunce blíží aktivní části jeho 11-ti letého cyklu, tak bylo pozorováno mnoho jednotlivých výtrysků. Ovšem úkaz těchto tří široce oddělených výtrysků najednou je považován za nepravděpodobnou koincidenci a živí proud spekulací o jejich původu.

Štítky: Animated gif, Aktivní oblast, Výtrysk, Rentgenový, Slunce

35. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 29. 8. do 4. 9. 2016. Měsíc bude v okolí novu. I po těsné konjunkci jsou ještě nízko na západě vidět planety Jupiter a Venuše. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Juno se opět protáhla kolem Jupiteru. Raketa Falcon 9 se chystá k dalšímu startu.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež