Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 1999

Trojitý rentgenový výtrysk

Uznání: ISAS, Yohkoh Project, SXT Group

Tato animace s použitím snímků Slunce v rentgenovém záření zaznamenaných 7.července 1998 ukazuje úžasný úkaz - tři blízké simultánní výtrysky spojené se sluneční aktivní oblastí. Dva snímky byly pořízeny s časovým odstupem několika hodin dalekohledem v měkkém rentgenovém záření na palubě oběžné observatoře Yohkoh. Snímky jsou "negativní", tmavší barvy představují intenzivnější rentgenové záření z korony a aktivních oblastí na slunečním povrchu. Snímky jasně ukazují dva zakřivené výtrysky horké rentgenové plasmy jež se objevují nad slunečním rovníkem a pod ním. Ostrý vertikální pruh blízko výtrysku nad středem je digitálně blemish zatímco celkový posun smímku je způsobem sluneční rotací. Jak se Slunce blíží aktivní části jeho 11-ti letého cyklu, tak bylo pozorováno mnoho jednotlivých výtrysků. Ovšem úkaz těchto tří široce oddělených výtrysků najednou je považován za nepravděpodobnou koincidenci a živí proud spekulací o jejich původu.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Animated gif, Aktivní oblast, Výtrysk, Rentgenový, Slunce

16. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 13. 4. do 19. 4. 2015. Měsíc směřuje k novu. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. Přichystán je start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Začínají večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice.

Jupiter se třemi měsíci