Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 1999

Trojitý rentgenový výtrysk

Uznání: ISAS, Yohkoh Project, SXT Group

Tato animace s použitím snímků Slunce v rentgenovém záření zaznamenaných 7.července 1998 ukazuje úžasný úkaz - tři blízké simultánní výtrysky spojené se sluneční aktivní oblastí. Dva snímky byly pořízeny s časovým odstupem několika hodin dalekohledem v měkkém rentgenovém záření na palubě oběžné observatoře Yohkoh. Snímky jsou "negativní", tmavší barvy představují intenzivnější rentgenové záření z korony a aktivních oblastí na slunečním povrchu. Snímky jasně ukazují dva zakřivené výtrysky horké rentgenové plasmy jež se objevují nad slunečním rovníkem a pod ním. Ostrý vertikální pruh blízko výtrysku nad středem je digitálně blemish zatímco celkový posun smímku je způsobem sluneční rotací. Jak se Slunce blíží aktivní části jeho 11-ti letého cyklu, tak bylo pozorováno mnoho jednotlivých výtrysků. Ovšem úkaz těchto tří široce oddělených výtrysků najednou je považován za nepravděpodobnou koincidenci a živí proud spekulací o jejich původu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Animated gif, Aktivní oblast, Výtrysk, Rentgenový, Slunce

18. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io