Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 1999

Trojitý rentgenový výtrysk

Uznání: ISAS, Yohkoh Project, SXT Group

Tato animace s použitím snímků Slunce v rentgenovém záření zaznamenaných 7.července 1998 ukazuje úžasný úkaz - tři blízké simultánní výtrysky spojené se sluneční aktivní oblastí. Dva snímky byly pořízeny s časovým odstupem několika hodin dalekohledem v měkkém rentgenovém záření na palubě oběžné observatoře Yohkoh. Snímky jsou "negativní", tmavší barvy představují intenzivnější rentgenové záření z korony a aktivních oblastí na slunečním povrchu. Snímky jasně ukazují dva zakřivené výtrysky horké rentgenové plasmy jež se objevují nad slunečním rovníkem a pod ním. Ostrý vertikální pruh blízko výtrysku nad středem je digitálně blemish zatímco celkový posun smímku je způsobem sluneční rotací. Jak se Slunce blíží aktivní části jeho 11-ti letého cyklu, tak bylo pozorováno mnoho jednotlivých výtrysků. Ovšem úkaz těchto tří široce oddělených výtrysků najednou je považován za nepravděpodobnou koincidenci a živí proud spekulací o jejich původu.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Animated gif, Aktivní oblast, Výtrysk, Rentgenový, Slunce

6. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 8. 2. do 14. 2. 2016. Měsíc po novu se stěhuje na večerní oblohu. Jupiter je vidět téměř celou noc. Ráno v záři vycházejícího Slunce máme Venuši a Merkur. Lepší se viditelnost planety Saturn. Mars je ráno nejvýše za celou noc. Kometa Catalina je vysoko nad severem. Aktivita Slunce se přechodně mírně zvýšila. Všechny starty raket proběhly úspěšně. Svět kosmonautiky zasáhla zpráva o úmrtí dalšího „Měsíčana“ z Apolla 14 Edgara Mitchella. Curiosity dočasně nehýbe robotickou paží.

Venuše 2015

Máme ji na očích poměrně často, někdy zvečera, jindy zrána, někdy jako večernici, jindy jitřenku. Též Zora, nebo též Afrodíta, Ištar či Inanna se nazývá a nazývala. Nezapomněla na ni snad žádná z mytologií. Aby také ano. Vždyť v době svého největšího jasu je na nebi opravdu

Záznam jižní oblohy ze 7.ledna 2016

Část hvězd na jižní obloze ze 7.února 2016 nám poukazuje na souhvězdí Orion, Zajíc, Velký pes, a Malý pes. Byť nejvíce hvězd pokrývá Oriona. Poté následuje Malý pes (Procyon, a Gomeisa). Ke konečnému Velkého psa, kterak sídlí Sirius - nejjasnější hvězda oblohy, zvlášte zimní.Řekněme, že pokud by záběr zasahoval výše nad souhvězdí Orion. Zjeví se nám hvězda, kterou měsíc minulý kalendářní rok zakryl, je to Aldebaran. Fotografie zaznamenává určitou část souhvězdí, ale historie by byla pro tuhle chvíli nezbytná. Mlhovina v Orionu - M42 bývá hezká. Bohužel neměl jsem absolutní šanci jí zachytit, neboť je vidět jen název z orientačního důvodu. Na fotografii nefunguje přehlédnout Siriuse. Od Oriona dole leží hvězda pojmenovaná jako Arneb. Na obraze doplňuje jedinou hvězdu ze souhvězdí Zajíce (je nejjasnější). Hvězd se tam vyskytuje opravdu mnoho. V souladu s ohledem na znečištěné okolí města Pardubic.