Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  38. vesmírný týden 2013

38. vesmírný týden 2013

Mapa oblohy 18. září 2013 ve 21 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 18. září 2013 ve 21 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 16. 9. do 22. 9.

Měsíc bude v úplňku. Večer pozorujeme Venuši, případně i Saturn, ráno Jupiter a Mars. ISS přelétá na ranní obloze. Hodně živo je také v kosmonautice a robotickém výzkumu sluneční soustavy. 22. 9. nastává podzimní rovnodennost.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 18. září ve 21:00 SELČ.

Měsíc bude ve čtvrtek 19. září v úplňku.

Jupiter v Blížencích a Mars u Jesliček v slabém kuželi zvířetníkového světla Autor: Martin Gembec
Jupiter v Blížencích a Mars u Jesliček v slabém kuželi zvířetníkového světla
Autor: Martin Gembec
Venuše (−4,1 mag) se tento týden setká se Saturnem (0,7 mag). Nejde o nějaký extrém, planety se k sobě přiblíží zdánlivě asi na 3° kolem 18. září. Navíc Saturn je už hodně obtížně viditelný.
Ráno je už 45° vysoko nad východem v Blížencích planeta Jupiter (−2,1 mag), 25° vysoko vystupuje planeta Mars (+1,6 mag) v souhvězdí Raka.
Pozorovatele Jupiteru opět upozorníme, že Velká červená skvrna (GRS) přechází přes střed kotoučku například ve čtvrtek 19. 9. ve 4:30 SELČ a v sobotu 21. 9. v 6:10.

Nízká aktivita Slunce v září 2013 Autor: NOAA/SWPC
Nízká aktivita Slunce v září 2013
Autor: NOAA/SWPC
Slunce se tedy pěkně vytáhlo. Místo očekávaného opětovného nárůstu aktivity spíše jakoby spěje k minimu. Jedná se sice nejspíš jen o přechodný jev, ovšem grafy aktivity a snímky povrchu beze skvrn nepřidávají nadšencům z řad pozorovatelů skvrn a polárních září na optimismu. Další vývoj skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Přelety ISS probíhají na ranní obloze. Pro rychlou předpověď přeletu si stačí kliknout na nejbližší město v níže uvedené tabulce. (Odkazy v tabulce, v ČR od západu na východ, vedou na Heavens-above.com)

Karlovy Vary Plzeň Ústí nad Labem
Praha České Budějovice Liberec
Jihlava Pardubice Hradec Králové
Svitavy Brno Olomouc
Zlín Ostrava Bratislava

Podrobněji si můžete přelety různých družic, záblesky a jiné zajímavosti vyjíždět také na serveru Calsky.com.

• Sonda Voyager 1 již podle vědců z NASA vstoupila do mezihvězdného prostoru mimo „bublinu“ vyfoukanou slunečním větrem.

• Podle vyjádření Elona Muska, šéfdesignéra SpaceX, musí jejich nová verze rakety Falcon 9 projít dalšími testy. Nejblíže asi ve středu proběhne další statický test motorů a podle všeho na konci září by mohlo dojít ke startu z kosmodromu Vandenberg.

• Raketa Antares společnosti Orbital Sciences, která má vynést nákladní loď Cygnus k ISS, by měla odstartovat o den později kvůli výměně kabelu. Nové datum startu z vesmírného střediska ve státě Virginia je stanoveno na středu 18. září.

• Japonci vypustili novou raketu Epsilon, která by jim měla umožnit levnější vynášení nákladů do vesmíru. Start se uskutečnil v sobotu a na palubě byl dalekohled Hisaki, určený ke studiu vlivu rázových vln ve slunečním větru na planety Venuši, Mars a Jupiter.

• Curiosity, která pokračuje ve své cestě k novému cíli, asi 5 km vzdálenému úpatí hory, navštívila nyní lokalitu nazvanou Darwin, kde se nachází velmi pěkná ukázka hornin, které vypadají, jakoby kamínky opracované vodou byly stmeleny dohromady, jako například u slepenců.

• Posádka Expedice 36 se vrátila na palubě kosmické lodi Sojuz TMA-08M. Přistání v kazašské stepi proběhlo s drobným problémem při sestupu (nefunkční displej se sestupovými údaji) ve středu 11. září. Další Sojuz by měl startovat 25. září.

• 16. září 1848 (165 let) byl objeven Saturnův měsíc Hyperion. Poprvé jej spatřil William C. Bond a jeho syn, ovšem o dva dny později také William Lassell, který také objev publikoval dříve než Bondovi. Měsíc je to podle fotografií na první pohled velmi zvláštní. Navíc obíhá kolem Saturnu po protáhlé dráze poblíž velkého Titanu, což by mohlo být příčinou toho, že rotuje zcela chaoticky, což je u měsíců planet naprosto neobvyklé.

• 21. září 2003 (10 let) zanikla v atmosféře Jupiteru sonda Galileo. Po vypuštění raketoplánem Atlantis v říjnu 1989 se vydala k Jupiteru, přičemž cestou zblízka vyfotografovala planetky Gaspra a Ida. Od prosince 1995 pracovala úspěšně u Jupiteru, přičemž zkoumala atmosféru i jeho měsíce.

• Start Sojuzu TMA-10M