logo ČAS

Karla Sandlera
Uran a jeho měsíce Foto: Karel Sandler
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Mimořádná příležitost pro určení průměru Charona - největšího měsíce Pluta 2006.01.06 11:37
plutocharon.jpg Díky tomu, že skupina astronomů z Massachusetts Institute of Technology (MIT) v Cambridge byla ve správném okamžiku na správném místě, podařilo se jí pozorovat unikátní astronomický úkaz: zákryt hvězdy Charonem, největším měsícem Pluta. Výsledkem měření, provedených s mimořádnou precizností, je přesné určení velikosti měsíce a jeho případné atmosféry, což umožní unikátní pohled do vzdálené minulosti - do období, kdy se tato tělesa formovala.

Úkaz se odehrál 10. 7. 2005. Astronomové při něm pozorovali světlo hvězdy C313.2, které nejprve "zmizelo" za Charonem a záhy se zase objevilo na druhé straně měsíce. Došlo tedy k zákrytu hvězdy Charonem. Pozorování takovýchto úkazů může přinést zajímavé informace o velikostech vzdálených těles a jejich případných atmosférách.

Na obrázku jsou vlevo uprostřed zachycena tělesa Pluto a Charon, jejichž vzájemná vzdálenost je 0,9 obloukové vteřiny. Fotografie byla složena z několika expozic v časovém intervalu 3 až 1 hodina před vlastním zákrytem. Protože byl dalekohled při pořizování snímků pointován na dvojici Pluto-Charon, zakrývaná hvězda, k níž se Charon postupně přibližoval ve směru zleva doprava, se na složeném obrázku projevila "tečkovanou" dráhou.

Ačkoliv zákryt trval v tomto případě méně než 1 minutu, získaná data poskytnou významné informace o měsíci Pluta - Charonu. Zpracováním naměřených dat byl určen poloměr Charona na (606+/-8) km (doposud udávané hodnoty se pohybují v rozmezí 576 až 593 km). Kombinací s údaji o hmotnosti měsíce, zjištěnými pomocí Hubblova kosmického dalekohledu (HST), byla určena průměrná hustota Charona na 1,73 g/cm3. Tato hodnota, rovnající se zhruba 1/3 hustoty Země, reflektuje vnitřní stavbu měsíce, který obsahuje jak kamennou složku, tak i určité množství ledu.

Tým astronomů také zjistil, že hustota případné atmosféry Charona musí být více než miliónkrát nižší, než hustota atmosféry Země. Dále astronomové zjistili, že Charon obsahuje o 10 % méně ledu než Pluto. To svědčí spíše proti současným představám, že se obě tělesa - Pluto a Charon - vytvořila ochlazením a kondenzací plynů a prachu tzv. sluneční mlhoviny. Astronomové si spíše myslí, že Charon pravděpodobněji vznikl při kolizi nějakého tělesa s Plutem v počátečním období formování naší planetární soustavy. Připomíná to paralelu se vznikem Měsíce při srážce tělesa velikosti Marsu s mladou Zemí.

Zákryt bylo možno pozorovat z území Jižní Ameriky. Do pozorování se zapojily dalekohledy Clay Telescope, Las Campanas Observatory, Chile (průměr 6,5 m), Gemini South Telescope, Cerro Pachon (průměr 8 m), DuPont Telescope, Las Campanas Observatory (průměr 2,5 m) a dalekohled o průměru 0,8 m na Cerro Amazones Observatory poblíž Cerro Paranal.

Takovýto úkaz - zákryt hvězdy Charonem - byl pozorován zatím pouze jednou před 25 lety, a to jediným dalekohledem. Výsledky pozorování mohou vnést nové světlo do objasnění vzniku a vývoje těles ve vnějších oblastech Sluneční soustavy.

Zdroj: spaceflightnow a web.mit.edu

Martinek František   Zobrazeno: 7556x   Tisk
Noc Vědců 2014

Nový díl pořadu Hlubinami vesmíru s prof. Janem Paloušem na TV Noe: V sobotu 1. 11. od 20 hod. můžete sledovat premiéru. Bude řeč převážně o blízkém galaktickém okolí našeho Slunce. Jaké jsou hvězdy spektrální třídy O a B? Jak se klasifikují hvězdy podle Harvardské stupnice? Jak se vytváří hvězdy a co vše je v nedalekém okolí Slunce? Co je Gouldův pás? Co nového přináší jeho výzkum? Blíže o pořadu a reprízách zde.
10.30 14:07 Nezařazeno J. Suchánek

Katastrofa cestou k ISS: Včera ve 23:22 SEČ odstartovala z ostrova Wallops ve Virginii raketa Antares společnosti Orbital Sciences Corp. s nákladní lodí Cygnus vstříc stanici ISS. Dle prvních odhadů exploze motoru však misi ukončila jen o pár vteřin později a raketa za děsivého výbuchu dopadla zpět na zemi. Dobrou zprávou je, že nikdo prý nebyl zraněn a škody se týkají pouze majetku, výbavy a důvěry.
Na záznam havárie se můžete mrknout na youtube.com.
Exploze rakety Antares po dopadu na kosmodrom Foto: Youtube.com
10.29 01:04 Kosmo V. Straka

Planetárium: Jak se vyrovnává lidská psychika s pobytem v kosmu a jaká rizika hrozí lidem cestou na Mars, prozradí popularizátor medicíny a kosmonautiky Pavel Boháček.
Stránky, Zvukový archiv
10.22 22:21 Nezařazeno K. Mokrý

Meteor: Kometa těsně mine Mars: 19. října budeme díky sondám svědky jedinečné události u Marsu. Poslechněte si Ivo MíčkaMeteor 11. října od 8:05. Archiv pořadu.
10.10 16:22 Astro redakce