logo ČAS

Michal Vávra
Sluneční skvrna 2192 Foto: Michal Vávra
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Mimořádná příležitost pro určení průměru Charona - největšího měsíce Pluta 2006.01.06 11:37
plutocharon.jpg Díky tomu, že skupina astronomů z Massachusetts Institute of Technology (MIT) v Cambridge byla ve správném okamžiku na správném místě, podařilo se jí pozorovat unikátní astronomický úkaz: zákryt hvězdy Charonem, největším měsícem Pluta. Výsledkem měření, provedených s mimořádnou precizností, je přesné určení velikosti měsíce a jeho případné atmosféry, což umožní unikátní pohled do vzdálené minulosti - do období, kdy se tato tělesa formovala.

Úkaz se odehrál 10. 7. 2005. Astronomové při něm pozorovali světlo hvězdy C313.2, které nejprve "zmizelo" za Charonem a záhy se zase objevilo na druhé straně měsíce. Došlo tedy k zákrytu hvězdy Charonem. Pozorování takovýchto úkazů může přinést zajímavé informace o velikostech vzdálených těles a jejich případných atmosférách.

Na obrázku jsou vlevo uprostřed zachycena tělesa Pluto a Charon, jejichž vzájemná vzdálenost je 0,9 obloukové vteřiny. Fotografie byla složena z několika expozic v časovém intervalu 3 až 1 hodina před vlastním zákrytem. Protože byl dalekohled při pořizování snímků pointován na dvojici Pluto-Charon, zakrývaná hvězda, k níž se Charon postupně přibližoval ve směru zleva doprava, se na složeném obrázku projevila "tečkovanou" dráhou.

Ačkoliv zákryt trval v tomto případě méně než 1 minutu, získaná data poskytnou významné informace o měsíci Pluta - Charonu. Zpracováním naměřených dat byl určen poloměr Charona na (606+/-8) km (doposud udávané hodnoty se pohybují v rozmezí 576 až 593 km). Kombinací s údaji o hmotnosti měsíce, zjištěnými pomocí Hubblova kosmického dalekohledu (HST), byla určena průměrná hustota Charona na 1,73 g/cm3. Tato hodnota, rovnající se zhruba 1/3 hustoty Země, reflektuje vnitřní stavbu měsíce, který obsahuje jak kamennou složku, tak i určité množství ledu.

Tým astronomů také zjistil, že hustota případné atmosféry Charona musí být více než miliónkrát nižší, než hustota atmosféry Země. Dále astronomové zjistili, že Charon obsahuje o 10 % méně ledu než Pluto. To svědčí spíše proti současným představám, že se obě tělesa - Pluto a Charon - vytvořila ochlazením a kondenzací plynů a prachu tzv. sluneční mlhoviny. Astronomové si spíše myslí, že Charon pravděpodobněji vznikl při kolizi nějakého tělesa s Plutem v počátečním období formování naší planetární soustavy. Připomíná to paralelu se vznikem Měsíce při srážce tělesa velikosti Marsu s mladou Zemí.

Zákryt bylo možno pozorovat z území Jižní Ameriky. Do pozorování se zapojily dalekohledy Clay Telescope, Las Campanas Observatory, Chile (průměr 6,5 m), Gemini South Telescope, Cerro Pachon (průměr 8 m), DuPont Telescope, Las Campanas Observatory (průměr 2,5 m) a dalekohled o průměru 0,8 m na Cerro Amazones Observatory poblíž Cerro Paranal.

Takovýto úkaz - zákryt hvězdy Charonem - byl pozorován zatím pouze jednou před 25 lety, a to jediným dalekohledem. Výsledky pozorování mohou vnést nové světlo do objasnění vzniku a vývoje těles ve vnějších oblastech Sluneční soustavy.

Zdroj: spaceflightnow a web.mit.edu

Martinek František   Zobrazeno: 7575x   Tisk

Philae nad povrchem: Sonda Rosetta zachytila několikrát Phila, než přistál a poté poskakujícího po přistání, snad to pomůže nalézt jeho definitivní místo přistání (viz. blog ESA).
11.17 16:08 Kosmo M. Gembec

Philae opravdu vyfotografován po prvním přistání:

V noci na sobotu se objevily spekulace, že na snímku těsně po prvním dosednutí Philae na povrch je také modul samotný a jeho stín. Ukázalo se, že je to pravda. Potvrdila to nyní ESA.

11.16 20:02 Kosmo M. Gembec

Skvrna se vrátila jako 12209: Aktivní oblast známá z konce října jako AR 12 192 se opět natočila k Zemi a skvrny zde jsou menší. Nyní ji už vidíme celou. Ačkoli je klidná, erupce třídy M nelze vyloučit.
11.14 21:15 Astro M. Gembec

Velká sluneční skvrna se vrací: Některé větší sluneční skvrny se zvládnou se Sluncem otočit několikrát. Největší rekordmani mají "na svém účtu" i pět otoček. Aktivní oblast NOAA 12192, která před 14 dny zalezla za okraj slunečního disku a byla po nějaký čas vidět pouhýma očima, se nyní objevuje po druhé. Má název NOAA 12209 a dnes se nám ji podařilo vyfotit. Doufejme, že bude tak aktivní jako při první otočce. Více.

Sluneční skvrna v aktivní oblasti NOAA 12209. Foto: Martina Exnerová.

11.13 21:13 Astro M. Exnerová