logo ČAS

Domů ČAS Články Akce Obloha Download Rady Media Kontakt

Snímek dne
Panorama místa přistání Apolla 11s
ČAM Listopad 2014
Plejády a jejich široké okolí
Vlastimil Musil
ČAM 2014.11: Plejády a jejich široké okolí Foto: Vlastimil Musil
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
První světlo jihlavského dalekohledu 2007.02.20 18:54

První světlo do nového jihlavského dalekohledu pronikne ve čtvrtek 22. února 2007. Jihlavská astronomická společnost jej slavnostně otevře pro veřejnost na Bráně Matky Boží v Jihlavě, Věžní 1, kde provozuje veřejná pozorování oblohy. Slavnostní otevření proběhne od 18 hodin a je přístupné veřejnosti.

Zahájí ho předseda Jihlavské astronomické společnosti Miloš Podařil. Na programu budou vystoupení pozvaných hostů: Petr Hladík za Český rozhlas Region, Karel Malý za Muzeum Vysočiny v Jihlavě, Pavel Suchan za Českou astronomickou společnost a Ivo Zajonc za Jihlavskou astronomickou společnost.

Slavnostní otevření dalekohledu zpestří i odlehčené chvilky: projev nejmladšího člena Jihlavské astronomické společnosti J. Zimoly (1,5 roku) a recesistický referát Vladimíra Libého "Zásadní události, které předcházely otevření jihlavského dalekohledu". Slavnostní otevření dalekohledu, pozorování za jasného počasí a rozprava nastanou v 19:15. Fotografie nového dalekohledu jsou na internetových stránkách Jihlavské astronomické společnosti.

Jihlavská astronomická společnost v současné době iniciuje stavbu hvězdárny a planetária v Jihlavě, tedy v kraji Vysočina, kde dosud takové velké zařízení chybí (menší hvězdárna je pouze v Třebíči). Jihlavská astronomická společnost je kolektivním členem České astronomické společnosti.

Suchan Pavel   Zobrazeno: 5592x   Tisk

Slunce opět aktivní: Sledujte dvě výrazné oblasti se skvrnami poblíž středu kotouče. Došlo zde také k mohutným erupcím a výronu plasmy. Zatím je to bez výrazného vlivu na Zemi, ale kdoví, jak to bude dnes nebo v dalších dnech.
12.18 06:42 Astro M. Gembec

Planetárium: O vulkánech na Marsu bude vyprávět planetolog Petr Brož. Mimo jiné vám představíme největší sopku v celé Sluneční soustavě – gigantický Olympus Mons.
Stránky, Zvukový archiv
12.17 23:39 Nezařazeno K. Mokrý

Orion letěl s detektory z ČVÚT: Pátek 5. prosince 2014 byl významným dnem pro americkou kosmonautiku. Poprvé byla otestována nová kosmická loď Orion. Na palubě bylo velké množství přístrojů sledujících průběh letu a stav kosmické lodi. Jedním z nich byl také nezávislý detektor záření (BIRD) na jehož stavbě se podíleli čeští odborníci. Česká kosmická kancelář.
12.09 22:00 Kosmo M. Gembec

Hlubinami vesmíru s prof. Janem Paloušem, 2. díl - hluboký vesmír: můžete sledovat na TV Noe v sobotu 6. prosince od 20 hod. Blíže o pořadu + reprízy zde.
12.04 15:45 Astro J. Suchánek

Start lodi Orion zrušen: Čtvrteční start rakety Delta IV Heavy s lodí Orion byl zrušen. Na začátku byl problém s lodí, která vplula do uzavřené oblasti. Jakmile ji vyhnali, byly problémy s překročením rychlosti větru. Když se vítr utišil, přišel problém s ventily. Zítřejší startovní okno se otevírá ve 13:05 SEČ. Pravděpodobnost vhodného počasí je jenom 40 %.
12.04 15:40 Kosmo M. Gembec