logo ČAS

Uran a jeho měsíce Foto: Karel Sandler
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
První světlo jihlavského dalekohledu 2007.02.20 18:54

První světlo do nového jihlavského dalekohledu pronikne ve čtvrtek 22. února 2007. Jihlavská astronomická společnost jej slavnostně otevře pro veřejnost na Bráně Matky Boží v Jihlavě, Věžní 1, kde provozuje veřejná pozorování oblohy. Slavnostní otevření proběhne od 18 hodin a je přístupné veřejnosti.

Zahájí ho předseda Jihlavské astronomické společnosti Miloš Podařil. Na programu budou vystoupení pozvaných hostů: Petr Hladík za Český rozhlas Region, Karel Malý za Muzeum Vysočiny v Jihlavě, Pavel Suchan za Českou astronomickou společnost a Ivo Zajonc za Jihlavskou astronomickou společnost.

Slavnostní otevření dalekohledu zpestří i odlehčené chvilky: projev nejmladšího člena Jihlavské astronomické společnosti J. Zimoly (1,5 roku) a recesistický referát Vladimíra Libého "Zásadní události, které předcházely otevření jihlavského dalekohledu". Slavnostní otevření dalekohledu, pozorování za jasného počasí a rozprava nastanou v 19:15. Fotografie nového dalekohledu jsou na internetových stránkách Jihlavské astronomické společnosti.

Jihlavská astronomická společnost v současné době iniciuje stavbu hvězdárny a planetária v Jihlavě, tedy v kraji Vysočina, kde dosud takové velké zařízení chybí (menší hvězdárna je pouze v Třebíči). Jihlavská astronomická společnost je kolektivním členem České astronomické společnosti.

Suchan Pavel   Zobrazeno: 5544x   Tisk
Noc Vědců 2014

Nový díl pořadu Hlubinami vesmíru s prof. Janem Paloušem na TV Noe: V sobotu 1. 11. od 20 hod. můžete sledovat premiéru. Bude řeč převážně o blízkém galaktickém okolí našeho Slunce. Jaké jsou hvězdy spektrální třídy O a B? Jak se klasifikují hvězdy podle Harvardské stupnice? Jak se vytváří hvězdy a co vše je v nedalekém okolí Slunce? Co je Gouldův pás? Co nového přináší jeho výzkum? Blíže o pořadu a reprízách zde.
10.30 14:07 Nezařazeno J. Suchánek

Katastrofa cestou k ISS: Včera ve 23:22 SEČ odstartovala z ostrova Wallops ve Virginii raketa Antares společnosti Orbital Sciences Corp. s nákladní lodí Cygnus vstříc stanici ISS. Dle prvních odhadů exploze motoru však misi ukončila jen o pár vteřin později a raketa za děsivého výbuchu dopadla zpět na zemi. Dobrou zprávou je, že nikdo prý nebyl zraněn a škody se týkají pouze majetku, výbavy a důvěry.
Na záznam havárie se můžete mrknout na youtube.com.
Exploze rakety Antares po dopadu na kosmodrom Foto: Youtube.com
10.29 01:04 Kosmo V. Straka

Planetárium: Jak se vyrovnává lidská psychika s pobytem v kosmu a jaká rizika hrozí lidem cestou na Mars, prozradí popularizátor medicíny a kosmonautiky Pavel Boháček.
Stránky, Zvukový archiv
10.22 22:21 Nezařazeno K. Mokrý

Meteor: Kometa těsně mine Mars: 19. října budeme díky sondám svědky jedinečné události u Marsu. Poslechněte si Ivo MíčkaMeteor 11. října od 8:05. Archiv pořadu.
10.10 16:22 Astro redakce