logo ČAS

NGC 281 Foto: Pavol Kollarik
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
První světlo jihlavského dalekohledu 2007.02.20 18:54

První světlo do nového jihlavského dalekohledu pronikne ve čtvrtek 22. února 2007. Jihlavská astronomická společnost jej slavnostně otevře pro veřejnost na Bráně Matky Boží v Jihlavě, Věžní 1, kde provozuje veřejná pozorování oblohy. Slavnostní otevření proběhne od 18 hodin a je přístupné veřejnosti.

Zahájí ho předseda Jihlavské astronomické společnosti Miloš Podařil. Na programu budou vystoupení pozvaných hostů: Petr Hladík za Český rozhlas Region, Karel Malý za Muzeum Vysočiny v Jihlavě, Pavel Suchan za Českou astronomickou společnost a Ivo Zajonc za Jihlavskou astronomickou společnost.

Slavnostní otevření dalekohledu zpestří i odlehčené chvilky: projev nejmladšího člena Jihlavské astronomické společnosti J. Zimoly (1,5 roku) a recesistický referát Vladimíra Libého "Zásadní události, které předcházely otevření jihlavského dalekohledu". Slavnostní otevření dalekohledu, pozorování za jasného počasí a rozprava nastanou v 19:15. Fotografie nového dalekohledu jsou na internetových stránkách Jihlavské astronomické společnosti.

Jihlavská astronomická společnost v současné době iniciuje stavbu hvězdárny a planetária v Jihlavě, tedy v kraji Vysočina, kde dosud takové velké zařízení chybí (menší hvězdárna je pouze v Třebíči). Jihlavská astronomická společnost je kolektivním členem České astronomické společnosti.

Suchan Pavel   Zobrazeno: 5633x   Tisk
Bolid a meteorit s rodokmenem 9. 12. 2014

DAWN vidí krátery na Ceres: Sonda DAWN, která už přinesla úžasné poznatky o planetce Vesta, je nyní na cestě k největšímu tělesu mezi Marsem a Jupiterem. A její snímky už dosahují takové kvality, že začínáme vidět krátery na povrchu Cerery. Máme se tedy na co těšit. Více.
01.20 09:08 Kosmo M. Gembec

Trojitý úkaz jupiterových měsíců: Neradi bychom zakřikli počasí v sobotu ráno, ale i přes možnost pozorovat jen nízko nad obzorem a za světla upozorňujeme na vzácný trojitý úkaz. Více v aktualizovaném ranním článku.
01.19 21:34 Astro M. Gembec

Beagle-2 nalezen: Na snímcích Marsu byla nalezena sonda Beagle-2. Přistání bylo úspěšné, ale nedošlo k vyklopení všech solárních panelů a sonda nedokáže komunikovat. Zdroj: ESA
Beagle-2 na Marsu Foto: HiRISE/NASA/JPL/Parker/Leicester
01.16 14:01 Nezařazeno K. Mokrý

Další meteorit nalezen: Astronomové z Astronomického ústavu AV ČR našli další meteorit z bolidu 9. 12. 2014. Odkaz na reportáž.
01.12 21:28 Astro M. Gembec

Jak zní vesmír?: „Houstone, máme problém!“ je pouze jedním ze zvuků, které teď NASA zveřejnila na SoundCloudu. Mimo jiné zde můžete nalézt třeba pípání družic, nejrůznější zvuky raket nebo hromy z Jupiteru.
Protože je NASA státní organizací a je placena z daní, nevztahují se na zvuky autorská práva a vy je můžete použít podle vlastního uvážení.
Pokud se chcete nechat unášet vesmírem, stačí dole v přehrávači kliknout na tlačítko play.
01.12 17:20 Nezařazeno M. Gembec