Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Co nového v Sekci pozorovatelů proměnných hvězd ČAS?

Co nového v Sekci pozorovatelů proměnných hvězd ČAS?

Logo České astronomické společnosti
Pozorování proměnných hvězd má v Česku dlouhou tradici, o což se stará Sekce pozorovatelů proměnných hvězd České astronomické společnosti. Ta patří k nejaktivnějším složkám ČAS. O aktivitách Sekce z poslední doby se rozepsal její předseda Luboš Brát.

Sekce pozorovatelů proměnných hvězd (PPH) od roku 2007 rozjíždí nový pozorovací projekt zaměřený na hledání extrasolárních planet.

HD209458.jpg
Projekt TRESCA (TRansiting ExoplanetS and CAndidates) koordinuje pozorování tranzitů exoplanet přes disk mateřské hvězdy. Přechod planety přes hvězdný disk se projeví poklesem pozorované hvězdné velikosti systému a to v řádech tisícin až setin magnitudy. Takto hluboké poklesy je možné zaznamenat současnou technikou pomocí CCD fotometrie objektu. V současné době je známo přes 30 tranzitujících exoplanet (http://var2.astro.cz/tresca/exoplanets.php), typický pokles 0,01 mag s trváním 100 až 200 minut.

V lednu 2008 byl vytvořen on-line systém předpovědí tranzitů (http://var2.astro.cz/tresca/transits-prediction.php). Jedná se o on-line aplikaci, kde si mohou pozorovatelé zjistit který objekt má v noci podstoupit tranzit, v kolik hodin je třeba pozorovat, kde se bude nacházet objekt na obloze, jakou má hvězdnou velikost a jaká je hloubka poklesu jasnosti.

Extrasolární planety jsou objevovány velmi často (několik kusů do měsíce) a všechny nové tranzitéry jsou průběžně zadávány do databáze projektu TRESCA (a tím pádem i do předpovědí). Více viz http://var2.astro.cz/tresca.

On-line pozorovací deníky na var.astro.cz

Sekce PPH poskytuje od minulého roku novou službu "On-line pozorovací deník" (http://var2.astro.cz/obslog.php). Jedná se o platformu pro ukládání / archivování CCD fotometrie proměnných hvězd. Každý pozorovatel, který se zaregistruje jako uživatel serveru http://var.astro.cz si zde může vést svůj pozorovací deník. Systém je ideální pro ukládání delších fotometrických řad, které vznikají při pozorování zákrytových dvojhvězd, tranzitů exoplanet či při sledování rychlých změn fyzických proměnných hvězd (např. superhumpy u kataklyzmických proměnných). V lednu 2008 byl systém pozorovacích deníků podstatně rozšířen a vylepšen. Zde je stručný výčet toho, co umí.

• vykresluje světelnou křivku z nahraných dat
  • konvertuje data z geocentrických na heliocentrické a zpět
  • zobrazuje identifikační mapku - ccd snímek - okolí proměnné hvězdy
  • ukazuje použitý přístroj a fotometrický filtr
  • zobrazuje čas pozorování v našem běžném čase (tedy rok, měsíc, den, čas od - do)
  • ukazuje příslušnost objektu k pozorovacímu programu Sekce (B.R.N.O., MEDÚZA, TRESCA, HERO)
  • ve výpise pozorovatelů ukazuje počet vložených záznamů a jejich stáří
  • vypisuje deníky jednotlivých pozorovatelů, ale i celkový deník se všemi měřeními
  • umožňuje pozorovatelům vkládat deník z var.astro.cz do jejich osobních homepage
  • umožňuje hvězdárnám ukazovat na jejich www stránkách pozorovací deník tamních pozorovatelů
  • pro projekt B.R.N.O. (zákrytové dvojhvězdy) ukazuje graficky ve světelné křivce okamžik předpovězeného i napozorovaného minima

V současné době obsahují pozorovací deníky na var.astro.cz 2045 pozorovacích řad od 19ti pozorovatelů z 11ti hvězdáren či stanic a to z České republiky i ze Slovenska.

Náš partnerský server http://var.kozmos.sk (Slovenský proměnářský portál) načítá z databáze on-line deníků pozorování slovenských pozorovatelů. Hvězdárna na Kolonickém sedle (www.astrokolonica.sk) ukazuje na svých stránkách deníky tamních pozorovatelů.

Poslední novinkou je akce „Rozšířené zasedání výboru Sekce PPH ČAS“. Jedná se o více-méně interní zasedání výboru Sekce, které je veřejné a mohou se ho zúčastnit i další členové Sekce pozorovatelů proměnných hvězd. Akce se bude konat ve Znojmě, dne 5. dubna 2008. Více informací viz výše uvedený odkaz.

Všechny informace o proměnných hvězdách a Sekci pozorovatelů proměnných hvězd České astronomické společnosti naleznete na http://var.astro.cz.

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.