logo ČAS

Sluneční skvrna 2192 Foto: Michal Vávra
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Kometa vyhubila mamuty a šavlozubé tygry 2009.01.20 15:26

Mamuty v Severní Americe vyhubila před 12 900 roky kometa. Exploze silnější než několik tisíc megatun TNT způsobila před 13 000 roky déšť meteoritů nad územím Severní Ameriky. Následně vypukly lesní požáry napříč celým kontinentem, což vytvořilo silnou vrstvu sazí a kouře, která zablokovala přístup slunečního záření na povrch kontinentu. Následovala náhlá malá doba ledová a během krátkého geologického období vyhynula některá z velkých pozemských zvířat.

Je velmi dobře známo, že srážka velkého meteoritu se Zemí je považována za nejpravděpodobnější příčinu vyhynutí dinosaurů zhruba před 65 milióny roků. Nyní vědci informovali o objevu nových důkazů o tom, že příčinou obdobného vyhynutí zvířat docela nedávno byla kometa: před pouhými 13 000 roky, když této události byli svědky lidé na severoamerickém kontinentu, pro něž měla událost rovněž dalekosáhlé důsledky.

Vědci jsou přesvědčeni, že exploze komety nad zemským povrchem vedla k vyhynutí mamutů, šavlozubých tygrů a dalších velkých zvířat včetně savců, kteří se pohybovali na území Severní Ameriky.

„Kdybychom se vrátili v čase do oblasti Chicaga té doby, byl by to velmi špatný den,“ říká geofyzik Allen West, jeden z autorů článku, publikovaného v časopise Science. Chicago by pravděpodobně nebylo příliš daleko od místa exploze.

Vědecký tým pod vedením Douglase Kennetta, antropologa University of Oregon, přináší ve své zprávě důkazy, že se jednalo o kometu, která způsobila náhlou tisíce let trvající zimu a vymazala z mapy světa velká zvířata té doby. Vrstva černých usazenin včetně nanodiamantů, stará 12 900 roků.

Při výzkumu na několika místech celého kontinentu nacházeli výzkumníci nanodiamanty – mikroskopické částice pravděpodobně pocházející z komety – ve zhruba 13 000 let starých vrstvách bohatých na sedimentární horniny. Pod vrstvou s nanodiamanty se nachází poměrně velké množství fosílií zvířat. Nad touto vrstvou fosílie zcela vymizely.

„Je pozoruhodné, že desítky miliónů zvířat zmizely současně doslova v jediném okamžiku, ve kterém vrstva diamantů a sazí pokryla celý kontinent,“ dodává Allen West.

Hroty šípů a další artefakty z období tzv. indiánské kultury Clovis (kultura označovaná podle místa archeologických nálezů) – z počátků společnosti lovců a sběračů – rovněž vymizely po vytvoření černé vrstvičky před 13 000 roky. Vrcholné období rozvoje indiánské kultury Clovis se datuje do období před 13 200 až 12 900 roky.

První zpráva o těchto závěrech 26členného týmu z 16 vědeckých institucí byla přednesena 9. 10. 2007 na zasedání National Academy of Sciences. Douglas Kennett publikoval se svými spolupracovníky analýzu černé vrstvy (black mat – černý koberec), vrstvy černého materiálu z několika oblastí, které obsahovaly těžké kovy, saze a uhlí napovídající na pády meteoritů a následné požáry. Šest oblastí s nálezem nanodiamantů.

Počátkem ledna 2009 publikoval vědecký tým zprávu, podle níž byly nalezeny miliardy diamantů o velikosti několika nanometrů, koncentrované v tenké vrstvě sedimentů, a to na šesti lokalitách USA a Kanady. Nové informace o objevu nanodiamantů ve stejné vrstvě jsou dalším důkazem kosmické katastrofy. Jejich datování souhlasí s obdobím před 12 900 roky, kdy náhle začíná studené období označované jako mladší dryas, které se projevilo i v Evropě. Toto období trvalo zhruba 1 300 let.

Archeologové již dlouho uvažovali o tom, zda klimatické změny či vyhubení stád mamutů, šavlozubých tygrů a dalších velkých zvířat nemohlo vést k zániku kultury Clovis. „Mnoho vědců zůstávalo skeptickými ke kometární teorii a mysleli si, že existují lepší vysvětlení pro tuto událost,“ říká Daniel Amick, spolupracující profesor antropologie na Loyaola University, který se zabývá kulturou Clovis. „Většina archeologů, kteří o této teorii slyšeli, byla k ní odmítavá,“ dodává Daniel Amick.

Jako odpověď na obvyklou kritiku kometární teorie – že nebyl nalezen žádný kráter po předpokládaném impaktu – Allen West říká: „Kometa nemusí ve skutečnosti narazit do povrchu Země, ale může explodovat v atmosféře a rozpadnout se na drobné fragmenty někde nad zemským povrchem.“ K podobné události došlo například v červnu 1908 v oblasti Podkamennaja Tunguzka na Sibiři, avšak ne s tak dalekosáhlými důsledky. Nanodiamanty na jednom z nalezišť severní Ameriky.

Vysoký tlak a uvolněné teplo mohlo vést k roztavení části ledovců v oblasti Grónska, což vedlo ke změně proudění a způsobilo rovněž změny klimatu. Mikroskopické diamanty se nacházejí pouze v sedimentech vrstvy, která se váže k období označovanému jako mladší dryas – nejsou ani pod ani nad touto vrstvou. Vše napovídá tomu, že před 12 900 roky se Země srazila s kometou nebo velkým meteoritem, tzv. uhlíkatým chondritem.

Kde přesně se mohla exploze komety odehrát, je záhadou, avšak vysoká koncentrace nanodiamantů na východ od Michiganu napovídá, že pravděpodobnou oblastí exploze jsou Velká jezera (The Great Lakes). „Předpokládáme, že dnešní Chicago bylo velmi blízko epicentra,“ dodává Allen West.

Představa, že kometa mohla způsobit katastrofální změny klimatu a vyhynutí živočichů poměrně nedávno v dlouhé historii Země nás varuje: k takové události může dojít znovu.

Zdroj: physorg.com

Martinek František   Zobrazeno: 8480x   Tisk

Philae nad povrchem: Sonda Rosetta zachytila několikrát Phila, než přistál a poté poskakujícího po přistání, snad to pomůže nalézt jeho definitivní místo přistání (viz. blog ESA).
11.17 16:08 Kosmo M. Gembec

Philae opravdu vyfotografován po prvním přistání:

V noci na sobotu se objevily spekulace, že na snímku těsně po prvním dosednutí Philae na povrch je také modul samotný a jeho stín. Ukázalo se, že je to pravda. Potvrdila to nyní ESA.

11.16 20:02 Kosmo M. Gembec

Skvrna se vrátila jako 12209: Aktivní oblast známá z konce října jako AR 12 192 se opět natočila k Zemi a skvrny zde jsou menší. Nyní ji už vidíme celou. Ačkoli je klidná, erupce třídy M nelze vyloučit.
11.14 21:15 Astro M. Gembec

Velká sluneční skvrna se vrací: Některé větší sluneční skvrny se zvládnou se Sluncem otočit několikrát. Největší rekordmani mají "na svém účtu" i pět otoček. Aktivní oblast NOAA 12192, která před 14 dny zalezla za okraj slunečního disku a byla po nějaký čas vidět pouhýma očima, se nyní objevuje po druhé. Má název NOAA 12209 a dnes se nám ji podařilo vyfotit. Doufejme, že bude tak aktivní jako při první otočce. Více.

Sluneční skvrna v aktivní oblasti NOAA 12209. Foto: Martina Exnerová.

11.13 21:13 Astro M. Exnerová