logo ČAS

Měsíc s letadlem Foto: Rostislav Kalousek
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Venuše (-4.6) jasně září ráno jako JItřenka. Mars (0) je vidět v druhé polovině noci. Jupiter (-2.6) jasně září téměř celou noc. Saturn (+0.5) je vidět v druhé polovině noci.
-- o O o --
Optické úkazy v atmosféře Mapa oblohy
Družice
Známe povrch planetky Vesta 2011.07.25 10:00

Část povrchu planetky Vesta na snímku ze sondy DAWN Dne 27. 9. 2007 se uskutečnil start sondy DAWN, která po téměř čtyřletém putování dolétla 16. července 2011 k planetce Vesta. Po zhruba ročním výzkumu planetky bude následovat přelet k dalšímu asteroidu Ceres a poté jeho výzkum z oběžné dráhy (od února 2015). DAWN bude první kosmickou sondou, která bude provádět postupně výzkum dvou těles z oběžné dráhy.

DAWN je také první kosmickou sondou, která uskuteční detailní průzkum trpasličí planety. Na sjezdu Mezinárodní astronomické unie v roce 2006 byla planetka Ceres zařazena do nové kategorie těles, mezi trpasličí planety. Dalšími jsou Pluto, Eris, Makemake a Haumea.

Tvar planetky Vesta se blíží elipsoidu o rozměrech 578 x 560 x 458 km. O její objev se zasloužil německý astronom Wilhelm Olbers, který ji poprvé spatřil 29. 3. 1807. Po více než 200 letech bude objektem dlouhodobého zkoumání pomocí vědeckých přístrojů. Kamery a spektrometry na palubě sondy budou studovat mj. topografii povrchu planetky a určovat její chemické složení. Na základě změn oběžné dráhy sondy bude zpřesněna hmotnost planetky a její rozměry.

Fotografie, která byla pořízena pro navigační účely, ukazuje povrch planetky Vesta v doposud nevídaném rozlišení. Když se sonda dostala do sféry gravitačního vlivu planetky, dělila obě tělesa vzdálenost asi 16 000 km. "Zahájili jsme výzkum pravděpodobně nejstaršího dochovaného původního povrchu tělesa ve Sluneční soustavě," říká Christopher Russell (University of California, Los Angeles).

Porovnání velikosti planetky Vesta a dalších vyfotografovaných planetek Vesta je považována za těleso, které bylo v minulosti zdrojem velkého počtu meteoritů, jež se srazily se Zemí. Data získaná při výzkumu planetky Vesta pomohou v budoucnu dláždit cestu pro pilotované kosmické výpravy k asteroidům a do vzdálenějších částí Sluneční soustavy.

Přestože již známe detailní snímky povrchů řady planetek a komet, Vesta je vůbec největším "malým" tělesem Sluneční soustavy, které bude dlouhodobě studováno. Na publikovaném kompozitním obrázku jsou zobrazeny některé planetky vyfotografované zblízka kosmickými sondami. Jejich velikosti jsou zobrazeny ve stejném měřítku v porovnání s asteroidem Vesta.

Martinek František   Zobrazeno: 3900x   Tisk
Letní úpická expedice 2014
AstroTábor 2014

Končí přelety ISS: Krásné večerní přelety končí, poslední nastávají o velikonočních svátcích a další budou až koncem května nad ránem. Doporučujeme především sobotní přelet kolem půl deváté a nedělní kolem 21:20. Tabulka přeletů zde. Foto přeletu zaslal Antonín Hušek.
04.18 11:42 Kosmo M. Gembec

Slunce s mnoha skvrnami: Povrch nejbližší hvězdy se aktuálně pokryl spoustami drobných skvrnek. Erupční aktivita je spíše nízká, ale jakmile se vyjasní, pohled na Slunce bude stát za to. Foto poslal Antonín Hušek.
04.18 11:27 Astro M. Gembec

Start Dragonu online: I přes nepříznivou předpověď počasí plánuje na pátek 18. dubna SpaceX další pokus o vypuštění rakety Falcon 9 s lodí Dragon ke stanici ISS. Budeme samozřejmě poctěni, když se (v případě povolení startu meteorology) rozhodnete sledovat start s námi. Raketa má vzlétnout ve 21:25 večer našeho času, přenos zahájíme v půl deváté!
04.17 20:16 Kosmo V. Straka

Dragon poletí v pátek: V našem článku jsme shrnuli současnou situaci kolem startu soukromé lodi Dragon k ISS. Start je nyní přeci jen plánován na páteční večer.
04.17 15:48 Kosmo V. Straka

Dragon zítra online: I přes výpadek multifunkční řídící jednotky na ISS dnes NASA kývnula na start soukromé lodi Dragon ke stanici v pondělí 14. dubna ve 22:58 SELČ. Podrobnosti + zprávy z průběhu startu na astro.cz zítra od 22:15!
04.13 21:39 Kosmo V. Straka