logo ČAS

Česká astronomická společnost

Registrace k odběru novinek
Domů ČAS Články Akce Obloha Download Rady Media Kontakt

Snímek dne
Tyrénské moře a slunovratová obloha
ČAM Listopad 2014
Plejády a jejich široké okolí
Vlastimil Musil
ČAM 2014.11: Plejády a jejich široké okolí Foto: Vlastimil Musil
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Známe povrch planetky Vesta 2011.07.25 10:00

Část povrchu planetky Vesta na snímku ze sondy DAWN Dne 27. 9. 2007 se uskutečnil start sondy DAWN, která po téměř čtyřletém putování dolétla 16. července 2011 k planetce Vesta. Po zhruba ročním výzkumu planetky bude následovat přelet k dalšímu asteroidu Ceres a poté jeho výzkum z oběžné dráhy (od února 2015). DAWN bude první kosmickou sondou, která bude provádět postupně výzkum dvou těles z oběžné dráhy.

DAWN je také první kosmickou sondou, která uskuteční detailní průzkum trpasličí planety. Na sjezdu Mezinárodní astronomické unie v roce 2006 byla planetka Ceres zařazena do nové kategorie těles, mezi trpasličí planety. Dalšími jsou Pluto, Eris, Makemake a Haumea.

Tvar planetky Vesta se blíží elipsoidu o rozměrech 578 x 560 x 458 km. O její objev se zasloužil německý astronom Wilhelm Olbers, který ji poprvé spatřil 29. 3. 1807. Po více než 200 letech bude objektem dlouhodobého zkoumání pomocí vědeckých přístrojů. Kamery a spektrometry na palubě sondy budou studovat mj. topografii povrchu planetky a určovat její chemické složení. Na základě změn oběžné dráhy sondy bude zpřesněna hmotnost planetky a její rozměry.

Fotografie, která byla pořízena pro navigační účely, ukazuje povrch planetky Vesta v doposud nevídaném rozlišení. Když se sonda dostala do sféry gravitačního vlivu planetky, dělila obě tělesa vzdálenost asi 16 000 km. "Zahájili jsme výzkum pravděpodobně nejstaršího dochovaného původního povrchu tělesa ve Sluneční soustavě," říká Christopher Russell (University of California, Los Angeles).

Porovnání velikosti planetky Vesta a dalších vyfotografovaných planetek Vesta je považována za těleso, které bylo v minulosti zdrojem velkého počtu meteoritů, jež se srazily se Zemí. Data získaná při výzkumu planetky Vesta pomohou v budoucnu dláždit cestu pro pilotované kosmické výpravy k asteroidům a do vzdálenějších částí Sluneční soustavy.

Přestože již známe detailní snímky povrchů řady planetek a komet, Vesta je vůbec největším "malým" tělesem Sluneční soustavy, které bude dlouhodobě studováno. Na publikovaném kompozitním obrázku jsou zobrazeny některé planetky vyfotografované zblízka kosmickými sondami. Jejich velikosti jsou zobrazeny ve stejném měřítku v porovnání s asteroidem Vesta.

Martinek František   Zobrazeno: 4285x   Tisk

Slunce opět aktivní: Sledujte dvě výrazné oblasti se skvrnami poblíž středu kotouče. Došlo zde také k mohutným erupcím a výronu plasmy. Zatím je to bez výrazného vlivu na Zemi, ale kdoví, jak to bude dnes nebo v dalších dnech.
12.18 06:42 Astro M. Gembec

Planetárium: O vulkánech na Marsu bude vyprávět planetolog Petr Brož. Mimo jiné vám představíme největší sopku v celé Sluneční soustavě – gigantický Olympus Mons.
Stránky, Zvukový archiv
12.17 23:39 Nezařazeno K. Mokrý

Orion letěl s detektory z ČVÚT: Pátek 5. prosince 2014 byl významným dnem pro americkou kosmonautiku. Poprvé byla otestována nová kosmická loď Orion. Na palubě bylo velké množství přístrojů sledujících průběh letu a stav kosmické lodi. Jedním z nich byl také nezávislý detektor záření (BIRD) na jehož stavbě se podíleli čeští odborníci. Česká kosmická kancelář.
12.09 22:00 Kosmo M. Gembec

Hlubinami vesmíru s prof. Janem Paloušem, 2. díl - hluboký vesmír: můžete sledovat na TV Noe v sobotu 6. prosince od 20 hod. Blíže o pořadu + reprízy zde.
12.04 15:45 Astro J. Suchánek

Start lodi Orion zrušen: Čtvrteční start rakety Delta IV Heavy s lodí Orion byl zrušen. Na začátku byl problém s lodí, která vplula do uzavřené oblasti. Jakmile ji vyhnali, byly problémy s překročením rychlosti větru. Když se vítr utišil, přišel problém s ventily. Zítřejší startovní okno se otevírá ve 13:05 SEČ. Pravděpodobnost vhodného počasí je jenom 40 %.
12.04 15:40 Kosmo M. Gembec