logo ČAS

Uran a jeho měsíce Foto: Karel Sandler
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Internetový kurz základů astronomie finišuje 2012.04.10 17:05

Mléčná dráha nad Ontariem. Foto: Kerry-Ann Lecky Hepburn.Zajímá vás astronomie? Jste z Jihomoravského kraje? Chcete se něco dozvědět o vesmíru? Pak se přihlaste do bezplatného kurzu, který nabízí Hvězdárna a planetárium Brno. Máte poslední možnost!

Internetový kurz základů astronomie je dostupný na adrese http://www.hvezdarna.cz/astrokurz. Hvězdárna a planetárium Brno jej provozuje od léta 2011 a dosud se do jeho řešení zapojilo několik stovek zájemců. Kurz je v tomto okamžiku určen žákům základních i středních škol Jihomoravského kraje.

Účastníci kurzu získají informace o dění na nebi, naučí se pozorovat noční i denní oblohu, najdou odpovědi na nejrůznější, zapeklité otázky, dozví se, jak vybrat ten správný dalekohled a zabrousí dokonce do doby, kdy vznikal vesmír. Až na pár výjimek přitom nemusí opustit teplo domova či zázemí školní učebny. Stačí jen mít základní znalosti matematiky a fyziky.

Astronomický kurz je jedinečný z mnoha důvodů. Jednak svým rozsahem - tvoří jej 92 kapitol, doplněných několika stovkami krásných ilustrací a infografik, stejně jako praktickými úlohami a otázkami. Účastníci kurzu se mohou také sdružovat prostřednictvím sociální sítě Facebook a co je asi nejdůležitější, mohou se s prosbou o pomoc kdykoli obrátit na odborníka - astronoma.

K dispozici jsou hned čtyři pracovníci Hvězdárny a planetária Brno, kteří kdykoli pomohou s řešením méně srozumitelného zadání, nejednoznačnou formulací, nepochopitelným textem či technickou závadou. Všichni absolventi také obdrží certifikát skutečného znalce oblohy, ti nejzapálenější se dokonce mohou přihlásit na ústní zkoušku před odbornou komisí Hvězdárny a planetária Brno.

Studijní podklady pro kurz sestavil Jiří Dušek, Pavel Gabzdyl a Jan Píšala, odbornou supervizi provedl Zdeněk Mikulášek, programování zajistil Pavel Karas. Projekt Internetový kurz základů astronomie CZ.1.07/1.1.02/02.0156 realizuje Hvězdárna a planetárium Brno, příspěvková organizace v rámci globálního grantu CZ.1.07/1.1.02 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Jihomoravském kraji Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Dušek Jiří   Zobrazeno: 3363x   Tisk
Noc Vědců 2014

Planetárium: Jak se vyrovnává lidská psychika s pobytem v kosmu a jaká rizika hrozí lidem cestou na Mars, prozradí popularizátor medicíny a kosmonautiky Pavel Boháček.
Stránky, Zvukový archiv
10.22 22:21 Nezařazeno K. Mokrý

Meteor: Kometa těsně mine Mars: 19. října budeme díky sondám svědky jedinečné události u Marsu. Poslechněte si Ivo MíčkaMeteor 11. října od 8:05. Archiv pořadu.
10.10 16:22 Astro redakce

Žně objevů 2013 s dr. Jiřím Grygarem: V archivu TV Noe si můžete prohlédnout oba díly, 1. díl a 2. díl
10.08 20:07 Astro J. Suchánek

Astronomie nezná hranice: Hvězdárna Valašské Meziříčí ve spolupráci s Krajskou hvězdárnou v Žilině pořádá ve dnech 10. a 11. října 2014 netradiční putovní seminář s názvem Astronomie nezná hranice. Podrobnější informace jsou k dispozici na www.branadovesmiru.eu.
09.28 16:11 Nezařazeno F. Martinek

Ranní zvířetníkové světlo:

V těchto dnech je ideální šance na spatření ranního kužele zvířetníkového světla. Ideální místo k pozorování je mimo města, nebo alespoň směrem, kde na východ žádná města nejsou. Názorně je tento bělavý šikmý kužel světla vidět na pěkné panoramatické fotografii Viléma Heblíka z Krouny.

09.27 14:46 Astro M. Gembec