logo ČAS

Měsíc s letadlem Foto: Rostislav Kalousek
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Venuše (-4.6) jasně září ráno jako JItřenka. Mars (0) je vidět v druhé polovině noci. Jupiter (-2.6) jasně září téměř celou noc. Saturn (+0.5) je vidět v druhé polovině noci.
-- o O o --
Optické úkazy v atmosféře Mapa oblohy
Družice
Internetový kurz základů astronomie finišuje 2012.04.10 17:05

Mléčná dráha nad Ontariem. Foto: Kerry-Ann Lecky Hepburn.Zajímá vás astronomie? Jste z Jihomoravského kraje? Chcete se něco dozvědět o vesmíru? Pak se přihlaste do bezplatného kurzu, který nabízí Hvězdárna a planetárium Brno. Máte poslední možnost!

Internetový kurz základů astronomie je dostupný na adrese http://www.hvezdarna.cz/astrokurz. Hvězdárna a planetárium Brno jej provozuje od léta 2011 a dosud se do jeho řešení zapojilo několik stovek zájemců. Kurz je v tomto okamžiku určen žákům základních i středních škol Jihomoravského kraje.

Účastníci kurzu získají informace o dění na nebi, naučí se pozorovat noční i denní oblohu, najdou odpovědi na nejrůznější, zapeklité otázky, dozví se, jak vybrat ten správný dalekohled a zabrousí dokonce do doby, kdy vznikal vesmír. Až na pár výjimek přitom nemusí opustit teplo domova či zázemí školní učebny. Stačí jen mít základní znalosti matematiky a fyziky.

Astronomický kurz je jedinečný z mnoha důvodů. Jednak svým rozsahem - tvoří jej 92 kapitol, doplněných několika stovkami krásných ilustrací a infografik, stejně jako praktickými úlohami a otázkami. Účastníci kurzu se mohou také sdružovat prostřednictvím sociální sítě Facebook a co je asi nejdůležitější, mohou se s prosbou o pomoc kdykoli obrátit na odborníka - astronoma.

K dispozici jsou hned čtyři pracovníci Hvězdárny a planetária Brno, kteří kdykoli pomohou s řešením méně srozumitelného zadání, nejednoznačnou formulací, nepochopitelným textem či technickou závadou. Všichni absolventi také obdrží certifikát skutečného znalce oblohy, ti nejzapálenější se dokonce mohou přihlásit na ústní zkoušku před odbornou komisí Hvězdárny a planetária Brno.

Studijní podklady pro kurz sestavil Jiří Dušek, Pavel Gabzdyl a Jan Píšala, odbornou supervizi provedl Zdeněk Mikulášek, programování zajistil Pavel Karas. Projekt Internetový kurz základů astronomie CZ.1.07/1.1.02/02.0156 realizuje Hvězdárna a planetárium Brno, příspěvková organizace v rámci globálního grantu CZ.1.07/1.1.02 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Jihomoravském kraji Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Dušek Jiří   Zobrazeno: 3048x   Tisk
Letní úpická expedice 2014
AstroTábor 2014

Končí přelety ISS: Krásné večerní přelety končí, poslední nastávají o velikonočních svátcích a další budou až koncem května nad ránem. Doporučujeme především sobotní přelet kolem půl deváté a nedělní kolem 21:20. Tabulka přeletů zde. Foto přeletu zaslal Antonín Hušek.
04.18 11:42 Kosmo M. Gembec

Slunce s mnoha skvrnami: Povrch nejbližší hvězdy se aktuálně pokryl spoustami drobných skvrnek. Erupční aktivita je spíše nízká, ale jakmile se vyjasní, pohled na Slunce bude stát za to. Foto poslal Antonín Hušek.
04.18 11:27 Astro M. Gembec

Start Dragonu online: I přes nepříznivou předpověď počasí plánuje na pátek 18. dubna SpaceX další pokus o vypuštění rakety Falcon 9 s lodí Dragon ke stanici ISS. Budeme samozřejmě poctěni, když se (v případě povolení startu meteorology) rozhodnete sledovat start s námi. Raketa má vzlétnout ve 21:25 večer našeho času, přenos zahájíme v půl deváté!
04.17 20:16 Kosmo V. Straka

Dragon poletí v pátek: V našem článku jsme shrnuli současnou situaci kolem startu soukromé lodi Dragon k ISS. Start je nyní přeci jen plánován na páteční večer.
04.17 15:48 Kosmo V. Straka

Dragon zítra online: I přes výpadek multifunkční řídící jednotky na ISS dnes NASA kývnula na start soukromé lodi Dragon ke stanici v pondělí 14. dubna ve 22:58 SELČ. Podrobnosti + zprávy z průběhu startu na astro.cz zítra od 22:15!
04.13 21:39 Kosmo V. Straka