Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  11. vesmírný týden 2014

11. vesmírný týden 2014

Mapa oblohy 12. března 2014 ve 20 hodin SEČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 12. března 2014 ve 20 hodin SEČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 10. 3. do 16. 3.

Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vysoko planeta Jupiter. V druhé polovině noci jsou nejlépe viditelné planety Mars a Saturn, ráno je Venuše jasnou jitřenkou. Aktivita Slunce je vyšší, ovšem nyní jen na odvrácené polokouli.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 12. března ve 20:00 SEČ.

Měsíc bude koncem týdne v úplňku. Ten nastane v neděli v 18 hodin.

Jupiter (−2,4 mag) je stále velmi vysoko nad jihovýchodem až jihem již od brzkého soumraku. Tabulka úkazů měsíců a přechodů GRS je níže.
Mars (−0,7 mag) stále zjasňuje, rozumné výšky dosahuje již kolem půlnoci a kotouček má velikost už přes 12". Nachází se nedaleko nejjasnější hvězdy Spiky v souhvězdí Panny. Mapka pozorovatelných útvarů je na druhé straně mapy oblohy na měsíc březen. V oblastech jižněji od Evropy vystupuje Mars mnohem výše, a když se to navíc umí a je na to správné vybavení, lze pořizovat i snímky planety jak z Hubbleova teleskopu. Naši krajané se však nenechají zahanbit a oblaka na Marsu zachycují bez problémů též.
Saturn (0,4 mag) zůstává nejlépe pozorovatelný v druhé polovině noci, nachází se v souhvězdí Vah. Venuše (−4,5 mag) je jasnou jitřenkou. Pomocí dalekohledu rozlišíme fázi dorůstající do čtvrti.
V tabulce níže jsou vybrané průchody Velké červené skvrny (GRS) přes střed kotoučku Jupiteru a významné úkazy Jupiterových měsíčků:

11. 3. 21:20   10. 3. Io zatmění končí 21:02
13. 3. 22:55   11. 3. Kallisto přechod stínu 22:10–(2:05)
14. 3. 18:50   13. 3. Europa přechod měsíce 21:56–(0:37)
Europa přechod stínu od (0:23)
16. 3. 20:25   15. 3. Europa zatmění končí 21:19
      16. 3. Ganymed přechod měsíce 18:07–21:18
Io přechod měsíce 22:05–(0:21)
Ganymed přechod stínu od 23:07

Aktivita Slunce je středně vysoká. O vzrušení se tentokrát starají aktivní oblasti na druhé, ze Země neviditelné polokoule Slunce. Konkrétně ve čtvrtek zde došlo ke dvěma silným erupcím současně. Jedna nastala ve staré aktivní oblasti a druhá v nějaké nově vzniklé. Ta nová se už v polovině tohoto týdne objeví na východním okraji Slunce, tak uvidíme, co z ní zbude. Kromě dvojerupce ve čtvrtek byla již ve středu zaznamenána další velmi silná erupce a oblak plasmy. Přivrácená polokoule se zatím jeví jen s malými skvrnami a aktivitou. Další vývoj skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

• V úterý bude v Sojuzu TMA-10M přistávat polovina expedice 38, která na stanici dorazila ještě jako druhá polovina expedice 37. Jmenovitě to je Oleg Kotov, Sergej Rjazanskij a Američan Michael Hopkins. Všichni na stanici pobývali od 25. září 2013.

• 14. března 1934 (80 let) se narodil muž, který je nyní posledním člověkem, který opustil povrch Měsíce, Eugene Cernan. Kromě slavného Apolla 17 letěl již v roce 1966 v lodi Gemini 9. O tři roky později se zúčastnil testovacího letu Apollo 10, tedy vyzkoušení celé sestavy připravené na let k Měsíci, na oběžné dráze kolem Země. Jeho nejslavnější let v lodi Apollo 17 proběhl v prosinci 1972. Z jeho měsíční mise pochází také československá vlajka, kterou měl celou dobu při sobě, neboť jeho prarodiče pocházejí z České republiky. Vlajka s astronautovým věnováním je nyní umístěna na pilíři největšího dalekohledu v České republice – Perkova dvoumetrového dalekohledu na observatoři Astronomického ústavu AV ČR v Ondřejově.

• 14. března 1879 (135 let) se narodil geniální fyzik Albert Einstein. Pro poznávání vesmíru je podstatná jeho obecná teorie relativity, která nám pomáhá popisovat jevy pozorované v našem okolí i v dalekém vesmíru.

• začíná astronomické jaro