Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  SpaceShipOne - jednička v kosmické turistice

SpaceShipOne - jednička v kosmické turistice

SpaceShipOne.jpg
V den stého výročí prvního letu letadla bratří Wrightů (17. 12. 1903) zvláštní letoun SpaceShipOne (SS-1) neobyčejného tvaru předvedl, že realizovat nadzvukový let je v silách malé soukromé společnosti, která funguje bez státní podpory. Dne 17. prosince 2003 se uskutečnil již osmý zkušební let dopravního prostředku, který zkonstruovala společnost Scaled Composites za účelem účasti v soutěži o získání Ceny X (X-Prize). Jednalo se o první zkušební let s použitím raketového motoru.

Jedná se o zcela mnohonásobně použitelný dvoustupňový dopravní prostředek. V prvním stupni je použit turboreaktivní dopravní letoun s názvem White Knight (Bílý rytíř). Na jeho palubě se nacházeli Peter Siebold (pilot - zkušební letec) a Cory Bird (druhý pilot - palubní inženýr). Druhý stupeň bude mít v budoucnu za úkol dopravit cestující do požadované výšky přes 100 km. Při posledním letu se na jeho palubě nacházel pilot Brian Binnie. Celá sestava startovala z letiště v Mojave (Kalifornie, USA). Ve výšce 14,6 km došlo k oddělení druhého stupně, podvěšeného pod letounem, při rychlosti 207 km/h.

Virgin globalflyer.jpg
V okamžiku, kdy druhý stupeň raketoplánu klesl do výšky 13,5 km a nacházel se v klouzavém letu při rychlosti M = 0,55, Binnie zvedl "nos" letounu pod úhlem 60° a zažehl jeho hybridní raketový motor. Přetížení dosáhlo krátkodobě hodnoty 3 G. Již 10 sekund po zážehu motoru byla překročena rychlost zvuku. Po 15 sekundách činnosti byl motor automaticky vypnut. Letoun dosáhl rychlosti 1490 km/h (M = 1,2) a výšky 20,7 km. (Při plánovaném suborbitálním letu bude raketový motor v činnosti 51 sekund.)

V nejvyšším bodě dráhy letu se pilot nacházel prakticky v beztížném stavu - krátkodobě na palubě letounu panovaly podmínky, které budou po dobu několika minut provázet plánované suborbitální (balistické) lety. Zhruba po jedné minutě volného pádu změnil pilot ve výšce 10,7 km konfiguraci křídla a zahájil přistávací manévr. Při přistávání došlo k drobnému poškození části přistávacího podvozku levého kola a letoun sjel mimo přistávací dráhu. Doba letu prvního stupně činila 1 h 12 min, doba samostatného letu druhého stupně 18 min 10 s (z toho 12 minut činil klouzavý let při přistávacím manévru).

Vedoucím společnosti Scaled Composites je známý letecký konstruktér Burt Rutan. Projekční práce na prvním stupni raketoplánu byly zahájeny v dubnu 1996, první zkušební let se uskutečnil 1. 8. 2002. První klouzavý let druhého stupně se konal 7. 8. 2003.

Aby soukromá společnost zvítězila v soutěži o tzv. Cenu X, musí vypustit jakýkoliv dopravní prostředek do výšky přes 100 km a na jeho palubě se musí nacházet 3 cestující. Let je nutno zopakovat během dvou týdnů. Scaled Composites neinformovala o svých dalších plánech, avšak experti jsou toho názoru, že postačí ještě jeden až dva zkušební lety a ještě v roce 2004 může být realizován suborbitální let.

Prezident Nadace Ceny X Peter Diamandis prohlásil v interview pro časopis New Scientist, že z 27 účastníků soutěže o cenu v hodnotě 10 miliónů dolarů jediná společnost Scaled Composites zatím uskutečnila zkušební pilotovaný let svého dopravního prostředku. V "závěsu" jsou maximálně tři společnosti, které ještě mají alespoň minimální šanci v soutěži obstát.

V současné době byly ve Scaled Composites zahájeny letové zkoušky dalšího letounu. Jedná se o jednomístné letadlo s názvem Virginia GlobalFlyer, jehož úkolem bude uskutečnit nonstop let kolem zeměkoule bez mezipřistání a bez doplňování paliva. První zkušební let se uskutečnil 5. 3. 2004 na letišti v Mojave. Letadlo pilotoval zkušební pilot Jon Karkow.

Zdroj: Podle Novosti kosmonavtiki 2/2004




O autorovi

František Martinek

František Martinek

Narodil se v roce 1952. Na základní škole se začal zajímat o kosmonautiku, později i o astronomii. V roce 1978 nastoupil na Hvězdárnu Valašské Meziříčí na pozici odborného pracovníka, kde v různých funkcích pracoval až do konce února 2014. Věnoval se především popularizační a vzdělávací činnosti. Od roku 2003 publikuje krátké články o novinkách v astronomii a kosmonautice na stránkách www.astro.cz. I po odchodu do důchodu spolupracuje s valašskomeziříčskou hvězdárnou a podílí se na přípravě obsahu stránek www.astrovm.cz. Ve volném čase se věnuje rekreační turistice.



26. vesmírný týden 2025

26. vesmírný týden 2025

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 16. 6. do 22. 6. 2025. Měsíc projde novem a večer se objeví u Merkuru. Ještě před novem však zakryje Plejády. Velmi nízko na večerní obloze je Merkur a jen o trochu výše Mars. Ráno je vidět hlavně Saturn a Venuše. Aktivita Slunce je střední. Probíhá sezóna viditelnosti nočních svítících oblak (NLC). Prototyp Starship S36 explodoval. Solar Orbiter nahlédl poprvé na póly Slunce a Proba-3 už zvládá dělat úplná zatmění Slunce na oběžné dráze Země. Mise Axiom-4 k ISS byla opět odložena. Před 110 lety se narodil astronom Fred Hoyle, který nám přinesl pojem Big Bang, neboli Velký třesk. Před rokem začala novodobá Česká cesta do vesmíru.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

NGC3718

Titul Česká astrofotografie měsíce za květen 2025 obdržel snímek „NGC 3718“, jehož autorem je astrofotograf Zdenek Vojč   12. dubna 1789 namířil astronom William Herschel svůj dalekohled směrem k souhvězdí Velké medvědice a objevil zde mimo jiné mlhavý obláček galaxie NGC 3718. Téměř přesně 236

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

Slnko

Slnko H-alfa

Další informace »