Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  3. Mars Exploration Rover přistál v pražském Planetáriu

3. Mars Exploration Rover přistál v pražském Planetáriu

MER3 v pražském planetáriu
Od 17. ledna mají návštěvníci pražského Planetária mimořádnou příležitost prohlédnout si unikátní model amerického marsovského vozidla "Mars Exploration Rover" ve skutečné velikosti!
Mars Exploration Rover v pražském Planetáriu
Podrobnosti nalezte ve zpravodaji ČAS - Kosmických rozhledech 2/2004

Model průzkumného mobilního robota v měřítku 1:1 poskytuje dobrou představu o celkové velikosti zařízení.
Model je plně pohyblivý. Všechna kola mají nezávislé motory a přední a zadní kola jsou řiditelná. K dispozici jsou tři rychlosti vpřed (od 1cm/s do 5cm/s), tři rychlosti vzad, zatáčení vpravo a vlevo s poloměrem 2 m a otáčení na místě. Rameno se zařízením pro geologický průzkum je rovněž vybaveno motory. Ve věži systému PANCAM je osazena jedna kamera, věž je otočná.

Model vyrobila s použitím materiálů NASA a Cornell State University firma Ing. Jan Šifner, vývoj výroba a servis mikroprocesorových řídících systémů.
MER3 v pražském planetáriu a jeho tvurce Ing. Jan Šifner
MER3 v pražském planetáriu a jeho tvůrce Ing. Jan Šifner
MER3 v pražském planetáriu a jeho editelem Ing. Marcel Grün
MER3 v pražském planetáriu a jeho ředitel Ing. Marcel Grün

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.