Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  3. Mars Exploration Rover přistál v pražském Planetáriu

3. Mars Exploration Rover přistál v pražském Planetáriu

MER3 v pražském planetáriu
Od 17. ledna mají návštěvníci pražského Planetária mimořádnou příležitost prohlédnout si unikátní model amerického marsovského vozidla "Mars Exploration Rover" ve skutečné velikosti!
Mars Exploration Rover v pražském Planetáriu
Podrobnosti nalezte ve zpravodaji ČAS - Kosmických rozhledech 2/2004

Model průzkumného mobilního robota v měřítku 1:1 poskytuje dobrou představu o celkové velikosti zařízení.
Model je plně pohyblivý. Všechna kola mají nezávislé motory a přední a zadní kola jsou řiditelná. K dispozici jsou tři rychlosti vpřed (od 1cm/s do 5cm/s), tři rychlosti vzad, zatáčení vpravo a vlevo s poloměrem 2 m a otáčení na místě. Rameno se zařízením pro geologický průzkum je rovněž vybaveno motory. Ve věži systému PANCAM je osazena jedna kamera, věž je otočná.

Model vyrobila s použitím materiálů NASA a Cornell State University firma Ing. Jan Šifner, vývoj výroba a servis mikroprocesorových řídících systémů.
MER3 v pražském planetáriu a jeho tvurce Ing. Jan Šifner
MER3 v pražském planetáriu a jeho tvůrce Ing. Jan Šifner
MER3 v pražském planetáriu a jeho editelem Ing. Marcel Grün
MER3 v pražském planetáriu a jeho ředitel Ing. Marcel Grün

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd