Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Reportáže, videa a fotogalerie: Česká republika 10 let členem Evropské jižní observatoře

Česká delegace na Paranalu. Zleva doprava: Jiří Srba, Pavel Suchan, Soňa Ehlerová, Petr Kabáth (všichni z ESON), Martin Boubín, Daniel Stach, Tomáš Mimra (všichni tři z České televize), Mylene Andre (ESO) a Libor Lenža (ESON).
Autor: Petr Horálek/ESO

Před 10 lety, v roce 2007, Česká republika podepsala smlouvu o členství v mezivládní organizaci Evropské jižní observatoře. Již 10 let tak mohou (nejen) pracovníci Astronomického ústavu Akademie věd ČR využívat nejmodernější astronomickou techniku  na vědecky nejproduktivnějších observatořích světa: La Silla, Paranal, APEX nebo ALMA ve vysokohorské poušti Atacama v Chile. V budoucnu také největší dalekohled světa, plánovaný Extrémně Velký Dalekohled ELT.

V listopadu 2017 proto český národní tým ESO (tzv. ESON) spolu se štábem České televize navštívil všechny observatoře a pro českou veřejnost připravil bohatý reportážní materiál včetně epizody populární relace Hyde Park Civilizace, která vše shrne již tuto sobotu 2. listopadu 2017 ve 20:05 na ČT24. Projděte se v následujícím článku v reportážích Daniela Stacha všemi místy ESO v Chile s jedněmi z nejlepších prodmínek pro astronomická pozorování na světě a vyslechněte si rozhovory s významnými českými a zahraničními osobnostmi, které na observatořích pracují.

Souhrn odvysílaných a plánovaných reportáží:

Hyde Park Civilizace České televize

Premiéra 2. prosince 2017, 20:05 na ČT 24
V sobotním pořadu České televize Hyde Park Civilizace se podíváte na nejvýznamnější místa světové astronomie, na tři pozorovací stanoviště Evropské jižní observatoře - La Silla, Paranal a ALMA. Astronomický ústav AV ČR s touto organizací úzce spolupracuje a naši vědci se na pozorování podílejí. Pořadem provází Daniel Stach.

Rozhovory s pracovníky Astronomického ústavu AV ČR a Evropské jižní observatoře

Studio 6: Petr Pravec, Astronomický ústav AV ČR; observatoř La Silla
(18. listopadu 2017)

Studio ČT24: Xavier Barcons, generální ředitel ESO; ústředí ESO v Santiagu de Chile
(19. listopadu 2017, rozhovor začíná v čase 2:19:33)

Studio 6: Gerd Hüdepohl, hlavní inženýr Paranal; observatoř Paranal
(21. listopadu 2017)

Studio ČT24: Petr Kabáth, Astronomický ústav AV ČR; observatoř Paranal
(21. listopadu 2017, rozhovor začíná v čase 16:05)

Studio 6: Antonio Heles, astronom; observatoř ALMA
(24. listopadu 2017, rozhovor začíná v čase 24:18)

Reportáže České televize: Živé vstupy

Zprávy 23: Reportáž z observatoře La Silla
(16. listopadu 2017, začátek 17:42)

Události od 19 hodin: Živý vstup z observatoře Paranal, reportáž z observatoře La Silla

Souhrnné reportáže České televize

Věda 24: Reportáž z observatoře La Silla
(19. listopadu 2017)

90’ ČT24: Reportáž z observatoře Paranal
(21. listopadu 2017, začíná v čase 1:07:50)

Události v 19 hodin: Pohledy, které mění naše chápání (observatoře Paranal a ALMA)
(23. listopadu 2017)

Věda 24: Observatoře Paranal a ALMA v Chile
(26. listopadu 2017)

Newsroom ČT24: Natáčení na vesmírné observatoři v Chile (observatoře Paranal a ALMA)
(26. listopadu 2017)

Facebook ČT24 a Daniela Stacha: Živé vstupy a fotogalerie

Vyjma hlavních reportáží a výstupů v kanálech České televize publikoval reportér Daniel Stach několik živých vstupů na facebookové profilu ČT24 a rovněž fotogalerie z natáčení na všech observatořích ESO na svém facebookovém profilu.

Živé vstupy