Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa C/2017 O1 nakonec rozporuplný název dostala

Kometa C/2017 O1 nakonec rozporuplný název dostala

Snímek komety C/2017 O1 od Rolanda Ligustriho
Autor: Rolando Ligustri

Ačkoliv byla kometa C/2017 O1 objevena již 19. července, její definitivní označení nám dlouho nebylo známo. Najevo vyšlo až po více než měsíci, konkrétně 20. srpna.

Kde se skrýval problém? Kometu objevila All-Sky Automated Survey for Supernovae, tedy přehlídka oblohy zabývající se především hledáním supernov. Zkratka této observatoře je ASASSN, což se čte v angličtině takřka totožně jako slovo assassin (nájemný vrah). S uznáním tohoto názvu komety tak byly dlouho problémy. Nakonec však přeci jen prošel, definitivní označení komety je tím pádem C/2017 O1 (ASASSN).

Při změně jména byla zároveň drobně aktualizována dráha komety. Z měsíčního pozorovacího oblouku už můžeme vcelku bezpečně vyčíst, že kometa proletí perihelem 14. října letošního roku, a to necelých 1,50 AU od Slunce. Jak už jsme uvedli v minulém článku o této kometě, v maximu jasnosti by právě v říjnu měla dosáhnout až 7 mag, díky čemuž bude bezpečně pozorovatelná i triedry, a to jako cirkumpolární objekt.

[1] Nejnovější cirkulář MPC týkající se této komety

Převzato: Stránky Společnosti pro MeziPlanetární Hmotu

Narodil se 23. 5. 1998 v Brně. V podstatě od malička se zabývá astronomií, nejvíce pak kometami, které jej uchvátily zejména díky příletu jasné C/2011 L4 (PanSTARRS) v roce 2013. Komety pozoruje vizuálně a provádí jejich odhady jasnosti. Zároveň o nich píše články pro astro.cz, kommet.cz a exospace.cz. Mezi jeho další zájmy patří ještě meteorologie a sport. Kontaktovat jej můžete na e-mailu biely.marek@seznam.cz.