Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Pluto už odhaluje tvář

Pluto už odhaluje tvář

Sonda New Horizons už nezadržitelně letí nejblíže k Plutu.
Autor: NASA

Sonda New Horizons se nezadržitelně blíží ke svému hlavnímu cíli – trpasličí planetě Pluto, kolem které proletí už za měsíc! Celý svět je už vzrušený všemi zprávami s novými fotkami. Přecijen jiný svět poprvé tak zblízka se ukazuje jen jedinkrát a byla by velká škoda opomenout všechny fotky, jejichž kvalita se postupně zlepšuje. Dnes jsme pro Vás připravili sérii posledních snímků a do češtiny jsme přeložili také popisky, aby si informace mohli vychutnat i ti, kteří se v angličtině necítí pevní v kramflecích.

Snímky Pluta palubní kamerou LORRI na palubě sondy New Horizons z přelomu května a června 2015. Autor: NASA
Autor: NASA

Sekvence snímků kamery LORRI pořízená mezi 31. květnem a 3. červnem 2015. Kontrast je zvýšený a snímky byly složeny do animace (níže). Je patrné, že Pluto nemá zas až tak kulový tvar, jak se obecně předkládá.

Video nad tímto textem ukazuje animaci ze čtvrté pozorovací kampaně – pro lepší představu najdete pod tímto odstavcem video ze třetí pozorovací kampaně. Porovnání těchto dvou videí krásně ukazuje, jak Pluto pomalu dostává obrysy.

Dekonvoluce pomáhá odhalit povrchové detaily, které jinak nejsou vidět. Autor: NASA
Dekonvoluce pomáhá odhalit povrchové detaily, které jinak nejsou vidět.

[1] NASA.gov
[2] Stránka o New Horizons na Astro.cz

Převzato: www.kosmonautix.cz

Dušan Majer

Narodil se roku 1987 v Jihlavě, kde bydlí po celý život. Po maturitě na všeobecném soukromém gymnáziu AD FONTES vstoupil do regionální televize, kde několik let pracoval jako redaktor. Ve volném čase se věnoval kosmonautice. Postupně zjistil, že jej baví o tomto tématu nejen číst, ale že mnohem zajímavější je předávat tyto informace dál. Na podzim roku 2009 udělal dva velké kroky – jednak na internetu zveřejnil své první video o kosmonautice a navíc založil diskusní fórum o tomto oboru. Postupem času fórum rozrostlo o další služby a vznikl specializovaný zpravodajský portál kosmonautix.cz, který informuje o dění v kosmonautice. Rozběhla se i jeho tvorba videí na portálu Stream.cz. Pořad Dobývání vesmíru má sledovanost v desítkách tisíc a nasbíral již několik cen od Akademie věd za popularizaci vědy.

Štítky: New Horizons (Pluto-Kuiper Express), Pluto, New horizons