Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  U Hradce Králové spadly meteority! Pomozte je najít!

U Hradce Králové spadly meteority! Pomozte je najít!

Jak vypadá meteorit v trávě (meteorit Žďár z roku 2014).
Autor: Lukáš Shrbený, Astronomický ústav AV ČR.

V úterý 17. května 2016 v časných ranních hodinách, přesně v 3:04:02-07 SELČ proletěl nad severovýchodní částí Čech jasný bolid, který velmi pravděpodobně skončil pádem meteoritů. Podle našich výpočtů několik meteoritů o hmotnosti až několik set gramů mohlo dopadnout na zem severozápadně od Hradce Králové. Vzhledem k tomu, že pádová oblast začíná zarůstat trávou, hledání těchto úlomků kosmického tělesa je čím dál náročnější. Rádi bychom vás tedy požádali o pomoc s hledáním, z vědeckého hlediska by totiž právě tyto úlomky mohly být opravdu unikátní!

Nejpravděpodobnější pádová oblast je schematicky vyznačena na přiloženém obrázku a leží přibližně mezi obcemi Sovětice a Čistěves. Není však vyloučeno, že meteority mohou být i vně vyznačené oblasti. Hmotnost meteoritů vzrůstá směrem od severozápadu k jihovýchodu, kde by mohly být meteority přibližně až do hmotnosti jednoho kilogramu. Dosavadní hledání zatím úspěch nepřinesla a tak dáváme tuto informaci na vědomí případným dalším zájemcům o hledání. Velmi uvítáme především informace o případných nálezech a samozřejmě jsme připraveni je kdykoliv odborně posoudit. Nicméně i údaje o prohledané oblasti i s negativním výsledkem jsou pro nás hodnotné.

Důležité upozornění: Z důvodu velkého množství telefonátů a emailů vás moc prosíme, abyste nás kontaktovali pokud možno jen v nejurgentnějších případech. Rovněž volejte, prosím, jen v případě potenciálního nálezu, jinak pište email. Děkujeme moc za pochopení!

Nejpravděpodobnější pádová oblast s vyznačenými oblastmi, které byly již prohledané pracovníky ASÚ AV ČR (stav k 27. 5. 2016).  Zkuste se, prosím, zaměřit na ještě neprobádaná místa ve vyznačené zoně. Autor: Google/Pavel Spurný.
Nejpravděpodobnější pádová oblast s vyznačenými oblastmi, které byly již prohledané pracovníky ASÚ AV ČR (stav k 27. 5. 2016). Zkuste se, prosím, zaměřit na ještě neprobádaná místa ve vyznačené zoně.
Autor: Google/Pavel Spurný.

V případě nálezu meteoritu je nutné tento nález co nejlépe zdokumentovat. Jednak je nutné pořídit fotografie v nálezové pozici a to jak zblízka, tak i přehledové (aspoň pomocí mobilu) a k tomu změřit co nejpřesněji polohu nalezeného meteoritu a jeho hmotnost. Pokud není možné polohu změřit, tak je nutné aspoň jednoznačně označit místo nálezu a zaměření následně můžeme provést sami. Jak mohou meteority na zemi vypadat, si můžete prohlédnout na této stránce anebo v tomto článku.

Ilustrační snímky - jak vypadají meteority nalezené na zemi
(první meteorit Studenberg v Německu v letošním roce, druhý meteorit Žďár z roku 2014)

Obrázek dokumentující oblast nálezu meteoritu Stubenberg v Německu ze dne 12. 3. 2016 s detailním pohledem na meteorit (23.9 g) v nálezové pozici JV od stejnojmenného města Stubenberg. Autor: Dieter Heinlein.
Autor: Dieter Heinlein.

Meteorit Žďár z roku 2014 nalezený po pádu bolidu 9. prosince toho roku. Leží na poli ve vědci vypočtené pádové oblasti nedaleko Žďáru nad Sázavou, kde byl nalezen několik týdnů po pádu. Autor: Lukáš Shrbený, Astronomický ústav AV ČR.
Autor: Lukáš Shrbený, Astronomický ústav AV ČR.