Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  18. vesmírný týden 2016

18. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 4. května 2016 ve 22:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 2. 5. do 8. 5. 2016. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Nabízí se dvě jasnější komety – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci byly jen malé, ale všichni s napětím očekáváme, v jakém stavu se objeví velká skvrna 2529, která zmizela 20. dubna na odvrácené straně. Navíc už 9. května nastane přechod Merkuru přes Slunce a bylo by hezké tam nějakou pěknou skvrnu mít. Rusové vyslali raketu Sojuz z nového kosmodromu, ale místo parády v přímém přenosu zůstala spíše pachuť. SpaceX chystá další start Falconu 9.

Měsíc bude v novu v pátek 6. května ve 21:30 SELČ.

Jupiter (–2,3 mag) je vidět nejlépe v první polovině noci. Úkazy jeho měsíců a přechody Velké červené skvrny (GRS) jsou shrnuty v tabulce níže.
V druhé polovině noci lze dobře pozorovat planety Mars (–1,5 mag) a Saturn (0,2 mag). Najdeme je jako dva jasné objekty v oblasti hlavy Štíra, které tvoří trojúhelník s jasnou hvězdou Antares.

1. 5. 20:50   1. 5. Io přechod měsíce 22:08 – (0:23)
Io přechod stínu 23:12 – (1:27)
3. 5. 22:30   2. 5. Europa zákryt zač. 1:00
Io zatmění konec 22:46
6. 5. 0:05; 20:00   3. 5. Europa přechod měsíce 19:49 – 22:38
Europa přechod stínu 22:04 – (0:50)
8. 5. 1:45; 21:40   5. 5. Ganymed přechod měsíce 21:06 – (0:26)
      6. 5. Europa přechod měsíce konec 21:30
Časy jsou v letním čase (SELČ).

Mapka pro komety v květnu 2016. Data Guide 9
Z komet lze doporučit především C/2014 S2 (PanSTARRS)ve Velké medvědici a dále kometu 252P/LINEAR, která dlí v horní části Hadonoše. Tento týden máme možnost pozorovat obě komety na bezměsíčné obloze. S jasností 8 až 10 mag jde o komety pro velký triedr a dalekohledy většího průměru. Orientační vyhledávací mapky nabízíme níže.

Přelety Mezinárodní stanice ISS přes sluneční disk se přesunuly na dopolední hodiny. Předpovědi se dají snadno vygenerovat na webu ISS Transit Finder.

Aktivita Slunce je nízká, ale jak bylo zmíněno v úvodu, během týdne se k nám natočí aktivní oblast 2529, ve které byla vidět největší skvrna, jakou nám letos Slunce zatím nabídlo. Byla by určitě škoda, kdyby se k nadcházejícímu přechodu Merkuru skvrna zmenšila. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

• Po jednom odkladu a v přenosu, který postrádal slibované úchvatné záběry, odstartovala raketa Sojuz z nového ruského kosmodromu Vostočnyj.
  • Blíží se další start rakety Falcon 9, při kterém se nepochybně můžeme opět těšit i na pokus o přistání prvního stupně. Na palubě bude družice JCSat-14 a start je zatím v plánu 4. května v 7:22 SELČ. Kosmonautix.cz chystá živě komentovaný přenos.

• 5. května 1961 (55 let) odstartovala raketa Mercury-Redstone 3 s kosmickou lodí nazvanou Freedom 7 s prvním americkým astronautem Alanem Shepardem. Šlo o druhý let člověka do kosmu, avšak v tomto případě ne na oběžnou dráhu, jako o tři týdny dříve v případě Gagarina, nýbrž pouze po balistické křivce s dosednutím na hladinu Atlantiku (maximální výška 185 km, doba letu 15 min 22 s).

• 9. 5. Přechod Merkuru přes sluneční disk