Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  25. vesmírný týden 2016

25. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 23. června 2016 ve 23:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 20. 6. do 26. 6. 2016. Měsíc je počátkem týdne v úplňku. Ze soboty na neděli postupně zakryje jasnější hvězdu z Vodnáře a také planetu Neptun. Večer klesá stále níže Jupiter, v noci jsou vidět Saturn a Mars. Slunce je klidné, ale vyskytují se na něm skvrny. Konečně se objevila noční svítící oblaka. Na Zemi přistála tříčlenná posádka z ISS.

Měsíc bude v úplňku v pondělí 20. června ve 13:02 SELČ. Zajímavé úkazy nám přináší noc ze soboty na neděli 25. / 26. června, kdy dojde jednak k zákrytu hvězdy lambda Aquarii, která má 3,7 mag a potom také planety Neptun (7,9 mag). Především výstup zpoza neosvětlené strany by mohl být dobře viditelný. Výstup hvězdy se odehraje kolem 1:15 SELČ ve výšce 10° nad jihovýchodem. Neptun bude vylézat kolem 1:45 v závislosti na vaší poloze. Čas je třeba si upřesnit podle počítačového planetária.

Jupiter (–1,9 mag) je večer nad jihozápadem. Velká červená skvrna přechází ideálně v pondělí 20. 6. ve 22:20, nebo v sobotu 25. 6. ve 21:30 SELČ. Z úkazů měsíců nám vychází na sobotu 25. 6. přechod stínu Io, který končí ve 22:16 SELČ.
Mars (–1,6 mag) a Saturn (0,1 mag) jsou jako dvě výrazné hvězdy vidět celou noc poblíž jižního obzoru.
Nad ránem lze pozorovat Neptun (7,9 mag) ve Vodnáři a nízko nad východem už se objevuje také Uran (5,9 mag) v Rybách.

Aktivita Slunce je nízká. Alespoň, že nějaké ty skvrny můžeme pozorovat. Aktuálně je to jedna aktivní oblast 2553 s větší skvrnou na západní části disku a další číslo 2556 s menší na východě. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

Noční svítící oblaka nejsou jev astronomický, ale pozorovatelé soumrakové a noční oblohy je asi vídají nejčastěji a proto na ně upozorňujeme i letos. V sobotu ráno a především v noci ze soboty na neděli se konečně podařilo je spatřit i z ČR. Podívejte se na první snímky do našeho článku a posílejte nám další fotky. Vytvoříme z nich letošní galerii.

• Dočkali jsme startu zbývajících raket, původně plánovaných už na minulý týden. Šlo jednak o Falcon 9 a potom Ariane V. V obou případech byla vynesena dvojice družic na dráhu přechodovou ke geostacionární. Starty se vydařily a to je hlavní. SpaceX se navíc opět pokusila o záchranu prvního stupně na mořské plošině, ale těsně před dosednutím došel kapalný kyslík a stupeň dosedl tvrdě. Je to alespoň dobrá zkušenost.
  • V sobotu přistála posádka Sojuzu TMA-19M ve složení Rus Jurij Malenčenko, Američan Timothy Kopra a Angličan Timothy Peake.

• 22. června 1976 (40 let) odstartovala orbitální stanice Saljut 5. Byl to poslední ze tří vojenských Almazů. Ke stanici se vydaly tři posádky, ale první se pro zdravotní obtíže brzy vrátila a druhé se nepodařilo se stanicí spojit. Na vojenských Saljutech se prováděly tajné experimenty, mezi které patřilo například snímkování povrchu desetimetrovým ohniskem a okamžité vyvolávání snímků na palubě. Saljut 5 zanikl řízeně v atmosféře nad Tichým oceánem 8. 8. 1977. Odkaz konstrukce Almaz v podobě modulu FGB nyní přetrvává na ISS jako základní modul Zarja v ruském segmentu.

Mapa oblohy s úkazy v červnu ke stažení v PDF,