Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  32. vesmírný týden 2016

32. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 10. srpna 2016 ve 22:00 SELČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 8. 8. do 14. 8. 2016. Měsíc bude v první čtvrti. Nastává maximum meteorického roje Perseid. Po západu Slunce jsou nad západním obzorem Venuše, Merkur a Jupiter, na jihozápadě Mars a Saturn. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Chystá se další start rakety Falcon 9.

Měsíc bude v první čtvrti ve středu 10. srpna ve 20:21 SELČ. Od 11. srpna bude procházet kolem Marsu a Saturnu.

Venuše (–3,9 mag), Merkur (kolem 0 mag) a Jupiter (–1,7 mag) už mizí z dohledu na západě.
Mars (–0,6 mag) a Saturn (0,4 mag) jsou večer jen nízko nad jihozápadem. V týdnu budou tvořit trojúhelník s hvězdou Antares ve Štíru a projde kolem nich Měsíc.
V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun (7,8 mag) ve Vodnáři a Uran (5,9 mag) v Rybách. Neptun je pouze 45' od hvězdy lambda Aquarii a tak není obtížné jeho nalezení.

Aktivita Slunce je nízká. Ke konci týdne jsme však mohli registrovat dvě oblasti se skvrnami a v neděli i erupci třídy M 1. Jedna oblast se skvrnami bude tedy určitě k vidění i během týdne. Pěkné bylo Slunce i v čáře h-alfa. Online pohled na Slunce nabízí družice SDO.

Perseidy budou padat nejvíce v nocích kolem 12. srpna. Zkuste je vždy pozorovat nejlépe až od půlnoci do rána. Výhodou je, že v té době je radiant výše a bude tedy padat více meteorů a potom také 12. srpna zapadá Měsíc až krátce po půlnoci a 13. až po jedné hodině ráno. Letos by nás mohly Perseidy překvapit vyšší frekvencí a naznačují to už počty spatřených meteorů v posledních dnech.

• Čína vyslala 4. srpna na oběžnou dráhu telekomunikační družici Tiantong 1, která bude jako první čínská družice sloužit mobilní telekomunikaci.
  • SpaceX se připravuje na další start, který by měl proběhnout 14. srpna, při kterém bude vynesena družice JCSAT-16 . Start by měl být komentován živě česky na portálu Kosmonautix.cz. Přistání prvního stupně by mělo proběhnout na mořskou plošinu OCISLY.

• 8. srpna 1926 (90 let) se narodil RNDr. Vladimír Vanýsek, čestný člen České astronomické společnosti, kterého si jistě mnozí vybaví díky knize Základy astronomie a a astrofyziky.
  • 9. srpna 1976 (40 let) odstartovala Luna 24 k Měsíci, aby z něho přivezla vzorky měsíčních hornin zpět na Zem.
  • 10. srpna 1966 (50 let) odstartoval k Měsíci Lunar Orbiter 1. Tyto americké sondy mimo jiné snímkovaly měsíční povrch a plánovaná místa přistání mise Apollo.
  • 13. srpna 1596 (420 let) oznámil David Fabricius proměnnost hvězdy Mira v souhvězdí Velryby. Byl to objev druhé proměnné hvězdy a zároveň první z pulsujících. Mira Ceti má velmi dlouhou periodu (~332 dnů) a rozdíl jasností (~2 až 10 mag).

• Úplněk a elongace Merkuru