Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  51. vesmírný týden 2015

51. vesmírný týden 2015

Mapa oblohy 16. prosince 2015 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 14. 12. do 20. 12. 2015. Měsíc dorůstá do první čtvrti. Ráno je vysoko na jihu Jupiter a na jihovýchodě je Mars a Venuše. V Panně je poměrně jasná kometa Catalina. Vrcholí aktivita meteorického roje Geminid. Aktivita Slunce je nízká. K ISS dorazil Cygnus, na Zemi přistála posádka s lodí Sojuz a další se chystá ke startu. SpaceX chystá start vylepšené rakety Falcon 9.

Měsíc bude v pátek 18. prosince v první čtvrti.

Ranní obloha nám nabízí Jupiter (–2,1 mag) nad jihem a dále jasnou Venuši (–4,1 mag) nad jihovýchodem. Mezi nimi je taky slabší Mars (1,4 mag). Protože Jupiter je nad ránem vysoko k pozorování oblačných útvarů a měsíců, přidáváme seznam nejzajímavějších úkazů měsíčků a přechodů Velké červené skvrny (GRS).

15. 12. 6:00   14. 12. Io přechod stínu končí 5:04
Io přechod měsíce končí 6:18
17. 12. 7:40   17. 12. Europa přechod stínu zač. 6:18
Callisto zákryt zač. 6:53
20. 12. 5:10   18. 12. Ganymed zatmění začíná 7:18

Aktivita Slunce je už je tak dlouho nízká, že každá změna bude překvapením. Možné to je, na východní části slunečního disku se o víkendu vynořilo několik větších skvrn. Na další vývoj skvrn se můžeme dívat taky na na aktuálním snímku SDO.

Polohy komety C/2013 US10 (Catalina) v prosinci 2015

Pozorování komety Catalina nic nebrání, snad kromě počasí, protože Měsíc se přesunul na oblohu večerní a kometa je vidět nad ránem. K jejímu spatření stačí snadno i nejmenší triedr, ale ohony jsou patrné až na tmavé obloze přes větší binokulár nebo dalekohled. Dobře se ukáží také na fotografii. U nás takovou pořídil Pavel Vabroušek a ve světě asi nejvíce vynikly snímky z 11. prosince, kdy se ohon komety rozevlál ve slunečním větru. Vlevo je mapka k hledání komety. Najdeme ji v souhvězdí Panny a míří do Pastýře. Venuše je zhruba pod kometou.

Meteoický roj Geminid vrcholí v pondělí večer. Z toho plyne, že k pozorování budou vhodné všechny noci. Jak ta z neděle na pondělí, tak ty dvě následující.

• Sojuz TMA-17M přistál v noci 11. prosince s kosmonauty Lindgrenem, Juiem a Kononěnkem z ISS.
  • 15. 12. ve 12:03 SEČ je v plánu start rakety Sojuz-FG s dalšími kosmonauty. Loď Sojuz TMA-19M by měla dopravit na ISS Americko-Rusko-Britskou trojici Kopra – Malenchenko – Peake. Přímý přenos v češtině chystá opět i Kosmonautix.
  • Sonda New Horizons předala na Zemi první nejdetailnější snímky Pluta, na kterých jsou patrné velké rozdíly mezi jednotlivými částmi povrchu.
  • Podle prvních výsledků zkoumání záhadných světlých skvrn v kráteru Occator na planetce Ceres se zdá, že skvrny jsou tvořeny slaným materiálem. Jak přesně to zde vzniká a zda jde opravdu o speciální směs solí s horninami, ukáže až další detailní průzkum.
  • Minulý týden se s pětiletým zpožděním podařilo navést japonskou sondu Planet-C (Akatsuki) na oběžnou dráhu kolem Venuše. V roce 2010 selhal motorický manévr, ovšem sonda se dokázala k Venuši vrátit a nyní se zážeh povedl.
  • Let po jarní havárii chystá i společnost SpaceX a mělo by jít rovnou o vylepšený Falcon 9 v1.2. Dokonce by se mělo testovat přistání prvního stupně na pevnině (v oblasti kosmodromu odkud raketa poletí). Start je v plánu na sobotu 19. 12.

• 15. prosince 1965 (50 let) odstartovala americká kosmická loď Gemini 6. Původně mělo jít o let k cílovému tělesu Agena, ale jeho vypuštění se nezdařilo a tak došlo k náhradnímu plánu pod názvem Gemini 6A. Pokus o start se taky původně nezdařil (viz. seriál Kritické momenty kosmonautiky), ale nakonec astronauti Walter Schirra a Thomas Stafford nakonec provedli úspěšné blízké setkání s lodí Gemini 7 až na vzdálenost 30 cm. K setkání nemohlo dojít, lodě neměly stykovací zařízení. Bylo to první takové přiblížení v historii kosmonautiky. Předtím se lodě Vostok dokázaly přiblížit alespoň na vzdálenost několik kilometrů.
  • 15. prosince 1970 (45 let) přistála na Venuši sovětská sonda Věněra 7. Byl to první lidský výrobek, který úspěšně přistál na povrchu jiné planety. Při přistání došlo nejspíš k převrácení sondy na bok a signál byl proto velmi slabý. Po důkladném průzkumu "šumu" se podařilo nalézt slabý signál sondy, která vysílala celkem 35 minut, z toho 23 minut z povrchu Venuše. V okolí sondy v té době panoval tlak 90-krát vyšší, než je na Zemi a teplota asi 475 °C.
  • 16. prosince 1965 (50 let) odstartovala americká sonda Pioneer 6. Sonda se pohybovala v oblasti mezi planetami Venuší a Zemí a studovala zde magnetické pole a sluneční vítr.
  • 19. prosince 1960 (55 let) odstartovala bezpilotní kabina americké lodi Mercury-Redstone 1A k testovacímu suborbitálnímu letu. Šlo o náhradu za neúspěšný let kabiny Redstone 1. Tentokrát se let do výšky 210 km podařil a mohly být otestovány všechny systémy kabiny pro prvního amerického astronauta.

• Úplněk a zimní slunovrat