Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  52. vesmírný týden 2016

52. vesmírný týden 2016

Mapa oblohy 28. prosince 2016 v 18:00 SEČ. Data: Stellarium

Přehled událostí na obloze od 26. 12. do 1. 1. 2017. Měsíc bude kolem novu. Večer je vidět jasná Venuše na jihozápadě, Mars je nedaleko směrem k jihu. Ráno je pěkně viditelný Jupiter. Aktivita Slunce je extrémně nízká. Pozorovat můžeme několik komet, neopomeňte především večerní 45P. V článku najdete také odkaz na pěkný snímek měsíčku Pandora nacházejícího se u Saturnu. Ohlížíme se i za starty raket z minulého týdne. Do konce roku už možná proběhne pouze jeden čínský start.

Měsíc bude v novu ve čtvrtek 29. prosince 2016 ve 7:53 SEČ. To znamená, že ubývající srpek je vidět ráno a poté se vynoří nízko na jihozápadě.

Venuše (–4,3 mag) je vidět večer, jako velmi jasná hvězda, na jihozápadě. Ještě kousek více k jihu je Mars (0,9 mag).
Ráno je na jihovýchodě a za svítání na jihu Jupiter (–1,9 mag). Přibližuje se nejjasnější hvězdě Spica v souhvězdí Panny. Z úkazů měsíčků vybíráme: 28. 12. ve 4:20 SEČ končí přechod měsíce Europa. 31. 12. v 6:38 nastává zatmění Io. 1. ledna nás čeká dvojúkaz. Ve 3:58 začne přecházet stín Io, potom ve 4:46 končí zatmění Ganymedu, v 5:11 vstupuje Io před kotouč Jupiteru. V 6:10 končí přechod stínu Io, v 7:10 začíná zákryt Ganymedu a v 7:22 končí přechod Io. Velká červená skvrna přechází přes střed kotoučku nejlépe ve středu 28. 12. v 5:25 SEČ, dále v pátek 30. 12. v 7:05 a v neděli 1. 1. až v 8:40, takže se svítáním bude alespoň u okraje kotoučku.

Aktivita Slunce je stále na velmi nízké úrovni. Omezme se tedy na konstatování, že skvrny na něm nejsou a hledat je případně můžeme na snímcích družice SDO.

Připomínáme viditelnost několika komet. Večer je velmi nízko na jihozápadě rychle zjasňující kometa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková. Její jasnost je mezi 8 až 9 mag a začíná se u ní vyvíjet velmi pěkný iontový ohon.
Další zajímavou kometou je C/2016 U1 (NEOWISE). Kometa je vzhledem k poloze v Hadonoši nejlépe viditelná ráno.
Zkusit můžeme i kometu C/2015 V2 Johnson. Nachází se v horních partiích Pastýře. Obě zmíněné komety jsou dostupné spíše větším dalekohledem (při jasnosti 10 až 11 mag).

• Ve čtvrtek 22. prosince vypustila Čína pomocí rakety CZ-2D družici TanSat. Ta má mít za úkol sledovat množství CO2 v atmosféře. Čína si prý chce sama ověřit stav tohoto plynu v atmosféře.
  • Ariane 5 stihla ještě ve středu 21. 12. vypustit dvojici družic Star One D1 a JCSat 15. Je příjemné i s koncem roku psát, že start byl úspěšný, jak je u této rakety již obvyklé, nikoli však samozřejmé.
  • Sonda Cassini nyní vykonává oblety Saturnu tak, že se zvnějšku přibližuje prstencům. Díky tomu může sledovat i malé měsíce planety. V RAW galerii nyní najdete mimo jiné pěkný snímek měsíce Pandora.

• 27. prosince 1571 (445 let) se narodil Johannes Kepler. Tento velikán raně novověké astronomie položil v Praze po roce 1600 základy své teorie pohybu planet, známé dnes jako tři Keplerovy zákony. V Praze je pod patronací ČAS provozováno Keplerovo muzeum.
    Keplerovi je věnována rozsáhlá stránka NASA, neboť po něm pojmenovala dalekohled na objevování exoplanet.
  • 30. prosince 1911 (105 let) se narodila Jarmila Dolejší, čestná členka České astronomické společnosti. Ve výzkumné práci se zabývala především jemnou mechanikou a optikou. Pozorovatelsky se věnovala především slunečním protuberancím a meteorům.

• Kvadrantidy