Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2002

Prstenec polární záře

Uznání a copyright: Trygve Lindersen

Nárazy slunečního větru a poryvy nabitých částic ze Slunce učinily počátek října požitkem pro všechny, kteří čekají na polární záře. Toto pitoreskní zjevení polární záře zachytil 6. října digitální kamerou Trygve Lindersen z Toemmeraas v Norsku, když si užíval bouřlivého kosmického počasí. Z této perspektivy vytvořily záclony zeleného světla prstenec, který se zdál vznášet jako duch nad stromy v popředí. Ve skutečnosti byl ale prstenec světla 100 nebo i více kilometrů nad stromy a zelenavou zář vytvořily molekuly kyslíku vzájemně působící s energetickými elektrony a tak fluoreskovaly na hranici s vesmírem. Po dnech okouzlujících představení polárních září na planetě Zemi sluneční aktivita, která říjnové geomagnetické bouře vyvolala, zase ustala. Aspoň prozatím.

Štítky: Polární záře, Geomagnetic storm, Northern lights

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).