Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2012

Celá obloha s polární září nad Norskem

Uznání a copyright: Sebastian Voltmer

Výše než nejvyšší budovy, výše než nejvyšší hory, výše než létají letadla, leží království polárních září. Polární záře jen zřídka sahají pod 60 kilometrů, a mohou dosahovat až 1000 kilometrů. Světlo polárních září je výsledkem srážek energetických elektronů a protonů, které narážejí do molekul v zemské atmosféře. Všechny polární záře se při pohledu z vesmíru jeví jako kruh kolem zemských magnetických pólů. Širokoúhlý, horizontálně stlačený snímek nahoře zachycuje neočekávanou polární záři, které se před měsícem prostírala na obloze nad východním Norskem.

Štítky: Polární záře, Norway, Wide angle

14. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 30. 3. do 5. 4. 2015. První jarní úplněk přinese Velikonoce. Úplné zatmění Měsíce bude pro nás jen na internetu. Večer je dobře vidět jasná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe ráno.

Mars, Venuše a Měsíc nad kopulí Městské hvězdárny ve Slaném