Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2012

Celá obloha s polární září nad Norskem

Uznání a copyright: Sebastian Voltmer

Výše než nejvyšší budovy, výše než nejvyšší hory, výše než létají letadla, leží království polárních září. Polární záře jen zřídka sahají pod 60 kilometrů, a mohou dosahovat až 1000 kilometrů. Světlo polárních září je výsledkem srážek energetických elektronů a protonů, které narážejí do molekul v zemské atmosféře. Všechny polární záře se při pohledu z vesmíru jeví jako kruh kolem zemských magnetických pólů. Širokoúhlý, horizontálně stlačený snímek nahoře zachycuje neočekávanou polární záři, které se před měsícem prostírala na obloze nad východním Norskem.

Odkaz na originální APOD

Štítky: Polární záře, Norway, Wide angle

16. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 13. 4. do 19. 4. 2015. Měsíc směřuje k novu. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihu. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno. Přichystán je start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Začínají večerní přelety Mezinárodní vesmírné stanice.

Jupiter se třemi měsíci