Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2012

Celá obloha s polární září nad Norskem

Uznání a copyright: Sebastian Voltmer

Výše než nejvyšší budovy, výše než nejvyšší hory, výše než létají letadla, leží království polárních září. Polární záře jen zřídka sahají pod 60 kilometrů, a mohou dosahovat až 1000 kilometrů. Světlo polárních září je výsledkem srážek energetických elektronů a protonů, které narážejí do molekul v zemské atmosféře. Všechny polární záře se při pohledu z vesmíru jeví jako kruh kolem zemských magnetických pólů. Širokoúhlý, horizontálně stlačený snímek nahoře zachycuje neočekávanou polární záři, které se před měsícem prostírala na obloze nad východním Norskem.

Authors & editors: Robert Nemiroff (MTU) & Jerry Bonnell (USRA) ; česky Josef Chlachula

Odkaz na originální APOD

Štítky: Polární záře, Norway, Wide angle

17. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 4. do 1. 5. 2016. Měsíc ubývá k poslední čtvrti. Večer je nejlépe vidět planeta Jupiter. V druhé polovině noci můžeme pozorovat Saturn a Mars. Z dostupnějších komet se nabízí dvě – C/2014 S2 (PanSTARRS) a 252P/LINEAR. Skvrny na Slunci budou spíše ojedinělé. Do vesmíru se vydala družice Sentinel-1B. Rusové chystají inaugurační start z nového kosmodromu na Dálném východě. Start rakety chystají také Indové.

Jupiter a dvojitý přechod měsíců Ganymed a Io