Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2012

Celá obloha s polární září nad Norskem

Uznání a copyright: Sebastian Voltmer

Výše než nejvyšší budovy, výše než nejvyšší hory, výše než létají letadla, leží království polárních září. Polární záře jen zřídka sahají pod 60 kilometrů, a mohou dosahovat až 1000 kilometrů. Světlo polárních září je výsledkem srážek energetických elektronů a protonů, které narážejí do molekul v zemské atmosféře. Všechny polární záře se při pohledu z vesmíru jeví jako kruh kolem zemských magnetických pólů. Širokoúhlý, horizontálně stlačený snímek nahoře zachycuje neočekávanou polární záři, které se před měsícem prostírala na obloze nad východním Norskem.

Štítky: Polární záře, Norway, Wide angle

30. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 25. 7. do 31. 7. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter zapadá nedlouho po Slunci. Mars a Saturn jsou večer na jihozápadě. V druhé polovině noci lze pozorovat Neptun a Uran. Velké skvrny na Slunci už zapadly. Přelety ISS se postupně přesunou i na večerní oblohu. Čeká nás zákryt jasnější hvězdy Měsícem a setkání Merkuru s Regulem. Mezinárodní stanice má připojeny dvě nové nákladní lodě. Vzpomínáme na Antonína Rükla.

Sluneční cesty nad dalekohledem