Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. květen 2016

Mléčná dráha a planety poblíž opozice

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Zdá se, že horská cesta nedaleko města Bursa v Turecku vede počátkem května k noční obloze k jasným planetám Mars a Saturn a ke středu naší Galaxie Mléčná dráha, což byl na pozemské obloze téměř opačný směr od Slunce. Nejjasnější nebeské těleso na scéně, Mars, bude dnes v noci v opozici a Saturn bude v opozici počátkem června. Obě planety zůstanou v nadcházejících týdnech v téměř opačné poloze od Slunce celou noc a budou i blíže Zemi, takže bude vhodná doba pro jejich pozorování dalekohledem. Mars a Saturn spolu s červeným obrem Antares vpravo od centrální výdutě Mléčné dráhy vytvářejí těsný nebeský trojúhelník. Ovšem dnes v noci bude v opozici také Měsíc. Světlo úplňku, který bude snadné uvidět poblíž jasného Marsu a Saturnu, ovšem dokonce i na tmavé horské obloze zneviditelní slabší hvězdy centrální Mléčné dráhy.

Přispějte: Vyplňte estetický a astronomický dotazník.

Štítky: Mars, Saturn, Mléčná dráha, Opposition

Z vrcholu Veľkého Dielu sú 15. júla 2018 o 21:15 SEČ kamerou Canon 550D s objektívom Canon 3,5-5,6/18-135 mm zachytené (zľava) Venuša, Mesiac a Regulus expozíciou 0,8 sekundy pri f = 135 mm, f/5,6 a ISO 800 .