Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. prosinec 2016

NGC 4696: Filamenty kolem černé díry

Uznání: NASA, ESA, Hubble, A. Fabian

Co se děje v centru eliptické galaxie NGC 4696? Na nedávno zveřejněném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou vidět do velkých podrobností dlouhé úponky plynu a prachu. Zdá se, že tyto filamenty mají spojení do centrální oblasti galaxie, což je oblast o které se předpokládá, že obsahuje superhmotnou černou díru. Spekuluje se, že tato černá díra pumpuje ven energii, která zahřívá okolní plyn, odtlačuje chladnější filamenty plynu a prachu a brání vzniku hvězd. Magnetickými poli vyvažované filamenty se jeví vytvářet zpětné spirály až nakonec obkružují centrální černou díru. NGC 4696 je největší galaxií v Kupě galaxií v Kentauru, která se nachází asi 150 miliónů světelných let od Země. Na snímku je vidět oblast o rozměru asi 45 000 světelných let.

Štítky: Prachové filamenty, Supermassive black hole, NGC 4696