Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2017

Zátiší s reflexním prachem

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Na tomto krásném nebeském zátiší malovaném kosmickým štětcem vlevo nahoře svítí prachová mlhovina NGC 2170. Světlo NGC 2170 odrážené z blízkých žhavých hvězd doprovází další modravé reflexní mlhoviny, kompaktní červená emisní oblast a proudy neprůhledného prachu proti hvězdnému pozadí. Podobně jako si malíři pro zátiší vybírají běžné předměty z domácnosti, tak na tomto obrazu jsou mračna plynu, prachu a žhavé hvězdy, které se běžně vyskytují v prostředí hmotného hvězdotvorného molekulárního mračna v souhvězdí Jednorožce (Monoceros). Obří molekulární mračno Mon R2 je velmi blízko, jeho vzdálenost se odhaduje pouze na asi 2400 světelných let. Plátno tohoto obrazu by v takové vzdálenosti měřilo asi 15 světelných let.

Štítky: Ngc2170, Reflekční mlhovina, Painting

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!