Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. březen 2017

Zátiší s reflexním prachem

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Na tomto krásném nebeském zátiší malovaném kosmickým štětcem vlevo nahoře svítí prachová mlhovina NGC 2170. Světlo NGC 2170 odrážené z blízkých žhavých hvězd doprovází další modravé reflexní mlhoviny, kompaktní červená emisní oblast a proudy neprůhledného prachu proti hvězdnému pozadí. Podobně jako si malíři pro zátiší vybírají běžné předměty z domácnosti, tak na tomto obrazu jsou mračna plynu, prachu a žhavé hvězdy, které se běžně vyskytují v prostředí hmotného hvězdotvorného molekulárního mračna v souhvězdí Jednorožce (Monoceros). Obří molekulární mračno Mon R2 je velmi blízko, jeho vzdálenost se odhaduje pouze na asi 2400 světelných let. Plátno tohoto obrazu by v takové vzdálenosti měřilo asi 15 světelných let.

Štítky: Ngc2170, Reflekční mlhovina, Painting