Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. březen 2017

Prach, plyn a hvězdy v mlhovině Orion

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Reprocessing & Copyright: Jesús M.Vargas & Maritxu Poyal

Velká mlhovina v Orionu je nesmírná blízká porodnice hvězd, která je pravděpodobně nejslavnější ze všech astronomických mlhovin. Žhavé mladé hvězdy na okraji nesmírně velkého mezihvězdného molekulárního mraku vzdáleného pouze 1500 světelných let obklopují filamenty tmavého prachu a zářící plyn. Na hloubkovém snímku v přiřazených barvách z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět středová část mlhoviny. Velká mlhovina v Orionu je vidět i neozbrojeným okem poblíž snadno rozpoznatelného pásu tří hvězd v populárním souhvězdí Orion. Mlhovina v Orionu obsahuje mnoho hvězdných porodnic a navíc ještě hostí jasnou otevřenou hvězdokupu známou jako Trapéz. Porodnice obsahují spousty vodíku, horké mladé hvězdy, proplydy a hvězdné výtrysky, který vysokou rychlostí vyvrhují materiál. Mlhovina Orion je též známa jako M42, měří asi 40 světelných let a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako Slunce.
Oprava: Na správnou polohu vůči pásu v Orionu upozornil Jiří Voříšek.

Štítky: Mlhovina Orion, M42, Prach

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!