Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. březen 2017

Prach, plyn a hvězdy v mlhovině Orion

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Reprocessing & Copyright: Jesús M.Vargas & Maritxu Poyal

Velká mlhovina v Orionu je nesmírná blízká porodnice hvězd, která je pravděpodobně nejslavnější ze všech astronomických mlhovin. Žhavé mladé hvězdy na okraji nesmírně velkého mezihvězdného molekulárního mraku vzdáleného pouze 1500 světelných let obklopují filamenty tmavého prachu a zářící plyn. Na hloubkovém snímku v přiřazených barvách z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět středová část mlhoviny. Velká mlhovina v Orionu je vidět i neozbrojeným okem poblíž snadno rozpoznatelného pásu tří hvězd v populárním souhvězdí Orion. Mlhovina v Orionu obsahuje mnoho hvězdných porodnic a navíc ještě hostí jasnou otevřenou hvězdokupu známou jako Trapéz. Porodnice obsahují spousty vodíku, horké mladé hvězdy, proplydy a hvězdné výtrysky, který vysokou rychlostí vyvrhují materiál. Mlhovina Orion je též známa jako M42, měří asi 40 světelných let a nachází se ve stejném spirálním rameni naší Galaxie jako Slunce.
Oprava: Na správnou polohu vůči pásu v Orionu upozornil Jiří Voříšek.

Štítky: Mlhovina Orion, M42, Prach