Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. březen 2017

Kupa galaxií Abell 2666

Uznání a copyright: Bernhard Hubl, CEDIC 2017

Galaxie v kupě Abell 2666 leží daleko za Mléčnou dráhou, některé 340 miliónů světelných let daleko ve vysoko letícím souhvězdí Pegasus. Tato pěkná kupa galaxií je na ostrém teleskopickém snímku za rozptýlenými paprsčitými hvězdami Mléčné dráhy. Ve středu kupy je obří eliptická galaxie NGC 7768, centrální dominantní galaxie kupy. Předpokládá se, že při vzniku galaktických kup se některé galaxie při průchodu gravitační studnou kupy slučují za vzniku takových hmotných galaxií. NGC 7768 nejspíš obsahuje superhmotnou černou díru, což je pro dominantní galaxie kup typické. Tento kosmický obraz by v odhadované vzdálenosti Abell 2666 měřil asi 5 miliónů světelných let.

Štítky: Kupa galaxií, Abell 2666, Ngc7768

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda