Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2017

Reflexe na vdB 31

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Krásná modrá mlhovina vdB 31 se veze vysoko v souhvězdí Vozky a je 31. objektem v katalogu reflexních mlhovin z roku 1966 od Sidney van den Bergha. Na dobře komponovaném nebeském zátiší sdílí místo s tmavými neprůhlednými mračny, které jsou zaznamenány v katalogu tmavých útvarů Edwarda E. Barnarda z roku 1919. Všechna jsou to mračna mezihvězdného prachu a v případě Barnardových tmavých mlhovin cloní světlo hvězd v pozadí. V případě vdB 31 prach především odráží modré světlo z vnořené žhavé proměnné hvězdy AB Aurigae. Průzkum okolí AB Aurigae pomocí Hubblova kosmického dalekohledu ukázal, že několik miliónů let stará hvězda je obklopena plochým prachovým diskem s důkazy stále probíhajícího vzniku planetární soustavy. AB Aurigae je asi 470 světelných let daleko. Kosmické plátno by v této vzdálenosti měřilo asi 4 světelné roky.
Oprava: Na nepřeložený nadpis upozornil Petr Zoufalý.

Štítky: B27, B26, Vdb31, B28, AB Aurigae, Reflekční mlhovina

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!