Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2017

Reflexe na vdB 31

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Krásná modrá mlhovina vdB 31 se veze vysoko v souhvězdí Vozky a je 31. objektem v katalogu reflexních mlhovin z roku 1966 od Sidney van den Bergha. Na dobře komponovaném nebeském zátiší sdílí místo s tmavými neprůhlednými mračny, které jsou zaznamenány v katalogu tmavých útvarů Edwarda E. Barnarda z roku 1919. Všechna jsou to mračna mezihvězdného prachu a v případě Barnardových tmavých mlhovin cloní světlo hvězd v pozadí. V případě vdB 31 prach především odráží modré světlo z vnořené žhavé proměnné hvězdy AB Aurigae. Průzkum okolí AB Aurigae pomocí Hubblova kosmického dalekohledu ukázal, že několik miliónů let stará hvězda je obklopena plochým prachovým diskem s důkazy stále probíhajícího vzniku planetární soustavy. AB Aurigae je asi 470 světelných let daleko. Kosmické plátno by v této vzdálenosti měřilo asi 4 světelné roky.
Oprava: Na nepřeložený nadpis upozornil Petr Zoufalý.

Štítky: B27, B26, Vdb31, B28, AB Aurigae, Reflekční mlhovina