Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2017

V srdci Orionu

Uznání a copyright: Christoph Kaltseis, CEDIC 2017

Poblíž středu tohoto ostrého kosmického portrétu jsou v srdci mlhoviny v Orionu čtyři žhavé, hmotné hvězdy známé jako Trapéz. Tyto hvězdy jsou naměstnány v oblasti o poloměru asi 1,5 světelného roku a dominují husté hvězdokupě ve středu mlhoviny v Orionu. Ultrafialové světlo z hvězd Trapéru většinou pochází od nejjasnější hvězdy Theta-1 Orionis C a pohání viditelnou záři celé hvězdotvorné oblasti. Hvězdokupa v mlhovině v Orionu je stará asi 3 milióny let a v mladších letech byla dokonce ještě kompaktnější, přičemž dynamické studie vedou k závěru, že při dřívějších únikových srážkách hvězd vznikla černá díra o hmotnosti více než 100 Sluncí. Přítomnost černé díry uvnitř kupy by mohla vysvětlovat pozorované vysoké rychlosti hvězd v Trapézu. Mlhovina v Orionu při vzdálenosti asi 1500 světelných let by tak obsahovala nejbližší známou černou díru.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, Hvězdokupa, Trapéz, Černá díra

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!