Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2017

Hvězdokupa Omega Centauri technikou HDR

Uznání a copyright: Mike O'Day

Podívejte se na největší kulovou hvězdokupu v naší galaxii. Omega Centauri je nahuštěná asi 10 milióny hvězd, z nichž jsou mnohé starší, než naše Slunce a to uvnitř oblasti o průměru pouhých asi 150 světelných let. Jde o největší a nejjasnější hvězdokupu z asi 200 známých kulových hvězdokup, které sídlí v halo naší Mléčné dráhy. I když se většina hvězdokup skládá z hvězd stejného věku a složení, tak tajemná Omega Cen vykazuje přítomnost různých populací hvězd různého stáří a chemického složení. Omega Cen může být zbytkem jádra malé galaxie, která splynula s Mléčnou dráhou. Na tomto obrázku je vidět tolik hvězd proto, protože se jedná o složeninu několika různých expozic technikou vysoce dynamického rozsahu HDR (high dynamic range). Omega Centauri je též známá pod označením NGC 5139 a nachází se asi 15 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Kentaura.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Omega Centauri, HDR

Vycházející Orion.

Orion vycházející nad noční Vltavou. Nikon d750 + Irix 15mm na Star Advenurer montáži. Nejdříve nafocen spodek, pak jsem sundal fotoaparát, nasadil montáž a nafotil oblohu.