Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2017

NGC 1055 podrobně

Uznání a copyright: Processing - Robert Gendler, Roberto Colombari
Data - European Southern Observatory, Subaru Telescope (NAOJ), et al.

Velká a krásná spirální galaxie NGC 1055 je dominantním členem malé skupiny galaxií vzdálené asi 60 miliónů světelných let v mořeplavce ohrožujícím souhvězdí Velryby (Cetus). Tento z boku viděný vesmírný ostrov měří přes 100 000 světelných let, jen o málo víc, než měří naše vlastní Mléčná dráha. Ty barevné hvězdy na podrobném snímku NGC 1055 jsou v popředí v Mléčné dráze. Přes prachové pásy disku vzdálené galaxie jsou rozeseté výmluvné růžové hvězdotvorné oblasti. Hloubkový snímek také ukazuje hranaté halo, které sahá daleko nad a pod centrální výduť a disk NGC 1055 s tušením ještě vzdálenějších galaxií. Halo protkávají slabé úzké struktury, které by mohly být směskou trosek rozesetých ze satelitní galaxie rozpadlé vlivem větší spirální galaxie asi před 10 miliardami let.

Štítky: Ngc1055, Spirální galaxie, Star streams