Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. leden 2018

Velká mlhovina v Lodním kýlu nad jezerem Ballard

Uznání a copyright: William Vrbasso

Klenot jižní oblohy - Velká mlhovina v Lodním kýlu (Carina), též známá jako NGC 3372, je jednou z největších hvězdotvorných oblastí naší galaxii. Na této poklidné noční scéně z 25. prosince 2017 ji lze snadno spatřit i neozbrojeným okem nad výrazným kopcem vysýchavého solného Ballardova jezera v západní Austrálii. Mléčná dráha samotná se prostírá za jižním obzorem. Nad pravým úbočím kopce jsou v Mléčné dráze jasné hvězdy alfa a beta Centauri a nad kopcem je Jižní kříž a temná mlhovina Uhelný pytel. Mozaiku tvoří 22 snímků, ale scéna byla oříznuta, aby vynikla krása této oblasti jižní Mléčné dráhy. Snímky mozaiky za krátké letní noci pořídila kamera na montáži sledující hvězdy, ale pro pořízení snímku popředí v měsíčním světle byla montáž vypnuta.

Štítky: Mléčná dráha, Mlhovina Lodní záď, Crux, Coal Sack Nebula

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.