Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2018

Planety na křídle

Uznání a copyright: Dong Han

Poslední dobou je snadné na časné ranní obloze spatřit jasný Jupiter se slabším Marsem. Obě pouhým okem viditelné planety dosáhnou před úsvitem 7. ledna poblíž obzoru vzájemné konjunkce a před svítáním je bude od sebe dělit pouze 1/4 stupně. Tato zdánlivá vzdálenost odpovídá asi polovině úhlového průměru úplňku. Tento snímek byl pořízen 5. ledna časně ráno nad křídlem vysoko letícího letadla, přičemž Jupiter (vlevo) a Mars (uprostřed) skoro v zákrytu doplňuje a vyvažuje hvězda Zubenelgenubi (vpravo), alfa hvězda souhvězdí Vah (Libra). Dole jsou světla ze střední Evropy poblíž Prahy v České republice na planetě Zemi.
Otázka překladatele: Nedokáže náhodou někdo z čtenářů identifikovat místo? Pište na apod4jch@astro.cz .
1. Podle Martina Hroše jsou za křídlem vidět města Hradec Králové a Pardubice. Těsně u motoru by mohla být Nová Paka nebo Jičín. Ptá se, zda by to někdo z čtenářů mohl ověřit.
2. Mapka závěrečné části letu Peking - Praha při které byl snímek pořízen s přibližnou polohou letadla podle serveru FlightRadar24.

Štítky: Jupiter, Konjunkce, Mars, Zubenelgenubi

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.