logo ČAS

Měsíc s letadlem Foto: Rostislav Kalousek
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Na obloze
Venuše (-4.6) jasně září ráno jako JItřenka. Mars (0) je vidět v druhé polovině noci. Jupiter (-2.6) jasně září téměř celou noc. Saturn (+0.5) je vidět v druhé polovině noci.
-- o O o --
Optické úkazy v atmosféře Mapa oblohy
Družice
Nový robot - nejlepší přítel kosmonautů 2004.10.04 15:38
ERA-_tracking.jpg Vědci z kosmického střediska Johnson Space Center (NASA) v Houstonu (Texas) uskutečnili v poušti Utah zkoušky robota, který může astronautům sloužit jako dobře vycvičený pes. Například může doprovázet kosmonauty, putující po povrchu Marsu "vycházkovým tempem", může nosit geologické vzorky či vědecké přístroje. Může se tedy stát nejlepším "přítelem" kosmonautů při průzkumu těles sluneční soustavy.

Pojízdný rover na 4 kolech s oficiálním názvem ERA (Extra-Vehicular Activity Robotic Assistant) a s přezdívkou Boudreaux připomíná svými rozměry golfový vozík a svým vzhledem americké marsochody Spirit a Opportunity, které nyní pracují na rudé planetě.

Robot je téměř zcela autonomní, je schopen na základě zjištěných údajů naplánovat svoji vlastní trasu dalšího postupu, reaguje na hlasové povely kosmonautů a pokorně se pohybuje tam, kde pracují kosmonauti. Může také hlásit svým "páníčkům", kde se právě nachází. Robot je vybaven stereoskopickými kamerami, aby mohl předávat do řídícího střediska snímky okolní krajiny včetně polohy kosmonautů. ERA_Rock.jpg Robotizovaný "pes" má celou řadu výhod ve srovnání se svými kolegy-kosmonauty. Boudreaux je například vybaven velice obratnou "rukou", pomocí níž může odebírat vzorky horniny nebo kosmonautům podávat přístroje, které jim upadnou na povrch planety. To není pro kosmonauty zrovna jednoduchý úkon vzhledem k tomu, že jsou oblečeni do těžkých skafandrů.

Výrobci robota ERA jsou přesvědčeni, že se uplatní především při výzkumu Měsíce a Marsu. Nelze ani vyloučit, že bude vypuštěn na jiná tělesa sluneční soustavy ještě dříve, než se tam vydá člověk.

Martinek František   Zobrazeno: 6072x   Tisk
Letní úpická expedice 2014
AstroTábor 2014

Publikace o Arturu Krausovi: Vrámci projektu ROK ARTURA KRAUSE 2014, tedy připomínky 160. výočí narození významného pardubického rodáka, zakladatele první lidové hvězdárny v Čechách, propagátora sportu a technických novinek vydal Klub přátel Pardubicka ve spolupráci s Hvězdárnou barona Artura Krause publikaci "BARON ARTUR KRAUS". Autoři publikace PhDr. Jiří Kotyk a Petr Komárek popisují na 98 stranách historii rodu Krausů, život Artura Krause, jeho působení v nejrůznějších oborech činnosti. Je zde popsán jeho zájem nejen o astronomii a pozorování Slunce... publikace_kraus Foto: KPP

Více informací: ZDE

04.24 00:22 Astro P. Komárek

Studentské a pracovní pozice na Evropské jižní observatoři:

Evropská jižní observatoř (ESO) vypisuje výběrové řízení na pracovní místo v Garchingu (Instrumentation Engineer/Physicist). Dále je vypsán termín pro podání žádostí o studentský pobyt v ESO (ESO Studentship Programme Europe). Bližší informace najdete na jobs.eso.org.

04.23 20:43 Nezařazeno S. Ehlerová

Nouzový výstup z ISS: Zítra, ve středu 23. dubna, vystoupí z paluby stanice ISS ve skafandrech dva Američané, aby za zhruba 2 a půl hodiny vyměnili porouchanou řídící jednotku. Přenos z této zajímavé události vám nabídneme počínaje třetí hodinou odpoledne!
04.22 20:00 Kosmo V. Straka

Hezké velikonoce...: a jedno vesmírné vajíčko pro vás.

Mlhovina „vejce“ vyfotografovaná HST. Prach kolem hvězdy prý polarizuje světlo, které odráží a vytváří tak „obálky“. Jde o vznikající planetární mlhovinu.
04.21 08:32 Astro redakce

Dragon přiletěl do cíle!: Zásobovací plavidlo Dragon SpaceX-3 dnes ve 13:14 SELČ (přesně podle plánu) posádka stanice ISS zachytila vnější robotickou paží necelých deset metrů daleko. Přílet lodi byl v předchozích hodinách pronásledován menšími výpadky signálu Dragonu, ale vše se zdárně podařilo a tak se Drak stane kolem 15:45 pevnou částí stanice.
Dragon a k němu připojená robotická paže stanice Foto: TV NASA