logo ČAS

Uran a jeho měsíce Foto: Karel Sandler
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Nový robot - nejlepší přítel kosmonautů 2004.10.04 15:38
ERA-_tracking.jpg Vědci z kosmického střediska Johnson Space Center (NASA) v Houstonu (Texas) uskutečnili v poušti Utah zkoušky robota, který může astronautům sloužit jako dobře vycvičený pes. Například může doprovázet kosmonauty, putující po povrchu Marsu "vycházkovým tempem", může nosit geologické vzorky či vědecké přístroje. Může se tedy stát nejlepším "přítelem" kosmonautů při průzkumu těles sluneční soustavy.

Pojízdný rover na 4 kolech s oficiálním názvem ERA (Extra-Vehicular Activity Robotic Assistant) a s přezdívkou Boudreaux připomíná svými rozměry golfový vozík a svým vzhledem americké marsochody Spirit a Opportunity, které nyní pracují na rudé planetě.

Robot je téměř zcela autonomní, je schopen na základě zjištěných údajů naplánovat svoji vlastní trasu dalšího postupu, reaguje na hlasové povely kosmonautů a pokorně se pohybuje tam, kde pracují kosmonauti. Může také hlásit svým "páníčkům", kde se právě nachází. Robot je vybaven stereoskopickými kamerami, aby mohl předávat do řídícího střediska snímky okolní krajiny včetně polohy kosmonautů. ERA_Rock.jpg Robotizovaný "pes" má celou řadu výhod ve srovnání se svými kolegy-kosmonauty. Boudreaux je například vybaven velice obratnou "rukou", pomocí níž může odebírat vzorky horniny nebo kosmonautům podávat přístroje, které jim upadnou na povrch planety. To není pro kosmonauty zrovna jednoduchý úkon vzhledem k tomu, že jsou oblečeni do těžkých skafandrů.

Výrobci robota ERA jsou přesvědčeni, že se uplatní především při výzkumu Měsíce a Marsu. Nelze ani vyloučit, že bude vypuštěn na jiná tělesa sluneční soustavy ještě dříve, než se tam vydá člověk.

Martinek František   Zobrazeno: 6210x   Tisk
Noc Vědců 2014

Nový díl pořadu Hlubinami vesmíru s prof. Janem Paloušem na TV Noe: V sobotu 1. 11. od 20 hod. můžete sledovat premiéru. Bude řeč převážně o blízkém galaktickém okolí našeho Slunce. Jaké jsou hvězdy spektrální třídy O a B? Jak se klasifikují hvězdy podle Harvardské stupnice? Jak se vytváří hvězdy a co vše je v nedalekém okolí Slunce? Co je Gouldův pás? Co nového přináší jeho výzkum? Blíže o pořadu a reprízách zde.
10.30 14:07 Nezařazeno J. Suchánek

Katastrofa cestou k ISS: Včera ve 23:22 SEČ odstartovala z ostrova Wallops ve Virginii raketa Antares společnosti Orbital Sciences Corp. s nákladní lodí Cygnus vstříc stanici ISS. Dle prvních odhadů exploze motoru však misi ukončila jen o pár vteřin později a raketa za děsivého výbuchu dopadla zpět na zemi. Dobrou zprávou je, že nikdo prý nebyl zraněn a škody se týkají pouze majetku, výbavy a důvěry.
Na záznam havárie se můžete mrknout na youtube.com.
Exploze rakety Antares po dopadu na kosmodrom Foto: Youtube.com
10.29 01:04 Kosmo V. Straka

Planetárium: Jak se vyrovnává lidská psychika s pobytem v kosmu a jaká rizika hrozí lidem cestou na Mars, prozradí popularizátor medicíny a kosmonautiky Pavel Boháček.
Stránky, Zvukový archiv
10.22 22:21 Nezařazeno K. Mokrý

Meteor: Kometa těsně mine Mars: 19. října budeme díky sondám svědky jedinečné události u Marsu. Poslechněte si Ivo MíčkaMeteor 11. října od 8:05. Archiv pořadu.
10.10 16:22 Astro redakce