logo ČAS

NGC 281 Foto: Pavol Kollarik
Slunce a Měsíc
Slunce fáze Měsíce
Podpořte HST při pozorování Miry 2007.09.19 13:10
HST-3.jpg V noci z neděle 23. září na pondělí 24. září, přesně od 21 hod do 01 hod našeho času, bude Hubblův kosmický dalekohled (HST) pozorovat známou proměnnou hvězdu Mira. Amatérští astronomové jsou žádáni, aby týden před a po tomto datu měřili hvězdu také svými přístroji, popř. jen okem.

Dr. Margarita Karovska z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics v USA a její spolupracovníci připravují podrobnou studii hvězdy Mira. O té je známo, že je součástí dvojhvězdného systému, kde jednu složku tvoří samotná Mira (omi Cet) a druhou VZ Cet. Ovšem v dalekohledu je od sebe jen tak nerozlišíte. Jednak je Mira někdy mnohonásobně jasnější než druhá hvězda a hlavně jsou od sebe vzdáleny jen 0,5 úhlové vteřiny, což je pod rozlišovací schopností i největšího dalekohledu v ČR.

Proto se na dvojhvězdu zaměří právě HST. Bude pořizovat velké množství snímků s vysokým rozlišením od ultrafialového až po optické záření. Hlavní vědecké cíle pozorování jsou:

- - zjistit vlastnosti materiálu vyvrženého z dvojhvězdy v prosinci 2004. Ten od té doby prolétal dvojhvězdným systémem a působil na něj okolohvězdný materiál Miry i její hvězdný vítr.
- zjistit fyzikální charakteristiky přenosu hmoty mezi složkami a zvláště roli akrečního proudu látky mezi Mirou a VZ Cet.
- určit odezvu systému na zvýšený přítok hmoty z Miry na VZ Cet po zmiňovaném vzplanutí roku 2004.

Kresba, znázorňující současný vzhled dvojhvězdy Omikron Ceti.

Mira se na obloze mění v rozmezí přibližně od 2. do 10. magnitudy, takže v maximu jasnosti je bez problémů vidět okem, zatímco v minimu jen v malém dalekohledu. Právě v těchto týdnech je její hvězdná velikost pohybuje v rozmezí 9 až 9,5 mag. To byl také důvod, proč se na hvězdu bude HST dívat právě teď. Čím méně Mira svítí, tím více vyniknou detaily kolem ní.

Americká asociace pozorovatelů proměnných hvězd (AAVSO) vydala přesné pokyny pro účastníky pozorovací kampaně.

1. Vizuální pozorovatelé: Pokud Miru pozorujete okem systematicky už několik let, pokračujte ve svých pozorováních tak, jak jste zvyklí. Pro ty, kteří hvězdu normálně nepozorují platí omezení na maximálně tři vizuální odhady během 14 dní.

2. CCD pozorovatelé: Pokud máte možnost měřit hvězdu pomocí CCD kamery nebo fotometru, pak je největší zájem o filtrovaná pozorování v co nejkratších vlnových délkách, které odpovídají standardním filtrům UBV. Ale zájem je i o dlouhovlnnou oblast RIJH. Měřit by se mělo každou jasnou noc a během pozorovacího okna 23/24. září pak celé 4 hodiny.

Společnost AAVSO brzy vydá mapku se změřenými srovnávacími hvězdami. Mapka AAVSO pro vizuální pozorování Miry

Na stránkách Českého rozhlasu Leonardo také najdete podrobný článek o hvězdě Mira – od historie objevu, pozorování až po nejnovější výzkumy. Součástí článku jsou i rozhovor s astronomem Lubošem Brátem, animace Miry a obrázky.

Pozorování Miry u nás sbírá skupina MEDÚZA, která je součástí Sekce pozorovatelů proměnných hvězd ČAS.

Sobotka Petr   Zobrazeno: 6412x   Tisk
Bolid a meteorit s rodokmenem 9. 12. 2014

2004 BL86: Planetka 2004 BL86 Foto: JPL
Planetka 2004 BL86, která 26. ledna proletěla kolem Země v trojnásobné vzdálenosti Měsíce, má maličký měsíc, jak je patrné z radarových obrazů. Planetka je velká asi 325 m a její měsíček měří asi 70 m. Viz JPL
01.27 15:01 Astro J. Chlachula

DAWN vidí krátery na Ceres: Sonda DAWN, která už přinesla úžasné poznatky o planetce Vesta, je nyní na cestě k největšímu tělesu mezi Marsem a Jupiterem. A její snímky už dosahují takové kvality, že začínáme vidět krátery na povrchu Cerery. Máme se tedy na co těšit. Více.
01.20 09:08 Kosmo M. Gembec

Trojitý úkaz jupiterových měsíců: Neradi bychom zakřikli počasí v sobotu ráno, ale i přes možnost pozorovat jen nízko nad obzorem a za světla upozorňujeme na vzácný trojitý úkaz. Více v aktualizovaném ranním článku.
01.19 21:34 Astro M. Gembec

Beagle-2 nalezen: Na snímcích Marsu byla nalezena sonda Beagle-2. Přistání bylo úspěšné, ale nedošlo k vyklopení všech solárních panelů a sonda nedokáže komunikovat. Zdroj: ESA
Beagle-2 na Marsu Foto: HiRISE/NASA/JPL/Parker/Leicester
01.16 14:01 Nezařazeno K. Mokrý

Další meteorit nalezen: Astronomové z Astronomického ústavu AV ČR našli další meteorit z bolidu 9. 12. 2014. Odkaz na reportáž.
01.12 21:28 Astro M. Gembec