Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Příliš větrná exoplaneta

Příliš větrná exoplaneta

Předpokládaný vzhled větrné exoplanety HD 189733b
Autor: Mark A. Garlick/University of Warwick

Větry vanoucí rychlostí vyšší než 2 km/s byly objeveny na jedné z planet mimo Sluneční soustavu. Na objevu se podíleli pracovníci University of Warwick. Je to poprvé, kdy se podařilo povětrnostní situaci na exoplanetě přímo změřit a zmapovat.

Zaznamenaná rychlost větru je 20× vyšší než nejvyšší rychlost větru naměřená na Zemi, což znamená, že je 7× vyšší než rychlost zvuku. Komentář k objevu poskytl Tom Louden z astrofyzikálního oddělení University of Warwick, který říká: „Jedná se o vůbec první mapu počasí na planetě mimo Sluneční soustavu. Zatím známe pouze rychlosti větru na některých exoplanetách, doposud jsme nebyli schopni přímo změřit a zmapovat průběh počasí.“

Objev se týká exoplanety HD 189733b v souhvězdí Lištičky. Od Země je vzdálena 63 světelné roky. Vědci z University of Warwick měřili rychlosti na protilehlých stranách exoplanety HD 189733b a objevili silný vítr vanoucí rychlostí 8 700 km/h proudící z denní na noční polokouli.

Tom Louden dále vysvětluje: „Rychlost proudění na exoplanetě HD 189733b byla změřená pomocí spektroskopu s vysokým rozlišením zaměřeným na absorpci přítomného sodíku v atmosféře planety. Když se část atmosféry exoplanety (v době, kdy se planeta nachází před kotoučkem hvězdy), pohybuje směrem k nám nebo pryč od nás, tzv. Dopplerův efekt způsobuje posun spektrálních čar na jednu či druhou stranu spektra. Tímto způsobem lze přesně změřit rychlost proudění.“

Exoplaneta HD 189733b je jednou z nejvíce studovaných planet třídy horkých jupiterů. Planeta, která byla objevena v říjnu 2005, je 1,14× větší než náš Jupiter a svou mateřskou hvězdu obíhá ve vzdálenosti 30× menší než obíhá Země kolem Slunce. Jeden oběh kolem mateřské hvězdy vykoná za 2,2 dne. Její hmotnost dosahuje 1,16 hmotnosti Jupiteru. Teplota na jejím povrchu dosahuje hodnot kolem 1 800 °C.

Její velikost a relativní blízkost k Zemi z ní dělá oblíbený cíl pro astronomy. Dřívější výzkumy ukázaly, že denní strana planety by se jevila pro naše oko ve světlejších odstínech modré barvy, a to pravděpodobně v důsledku oblaků jemných zrníček křemíku přítomných ve vysoké atmosféře.

[2] ria.ru