Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  První opravdová fotografie exoplanety

První opravdová fotografie exoplanety

GQ-Lup.jpg
Skupina astronomů, jejíž vedoucím je Ralph Neuhauser z Astrophysical Institute & University Observatory (AIU), pořídila poprvé v historii astronomie skutečnou fotografii blízké hvězdy (A) a kolem ní obíhající planety (b). K vytvoření publikovaného snímku byla použita data, pořízená soustavou dalekohledů VLT Jižní evropské observatoře v Chile, Hubblova kosmického dalekohledu a japonského dalekohledu Subaru.

Na fotografii je zachycena hvězda GQ Lup a její exoplaneta. Soustava se nachází v souhvězdí Vlka (Lupus) na jižní polokouli a od Země ji dělí vzdálenost 400 světelných let. Obíhající exoplaneta má hmotnost rovnající se jedné či dvěma hmotnostem Jupitera, její průměr dvakrát převyšuje průměr planety Jupiter. Hmotnost samotné hvězdy GQ Lup dosahuje zhruba 70 % hmotnosti našeho Slunce. Avšak na rozdíl od našeho Slunce se jedná o velmi mladou hvězdu: její stáří bylo určeno na pouhý 1 milión roků (stáří Slunce je 4,5 miliardy roků).

Teplota obíhající exoplanety je značně vysoká: 1727 °C. Úvahy o případném životě tedy nejsou na místě. Je tomu tak proto, že planeta je velmi mladá, stále se vyvíjí a smršťuje se. Vysoká teplota planety však umožnila její objev. Její jasnost je díky tomu pouze 156krát nižší než jasnost samotné hvězdy. Pokud by se jednalo o chladnou planetu, její slabá záře odraženého světla hvězdy by nebyla detekovatelná současnou technikou. Kromě toho astronomům velice pomohlo to, že exoplaneta obíhá poměrně daleko od samotné hvězdy. Poloměr její oběžné dráhy je přibližně 100krát větší než vzdálenost Země od Slunce.

Je nade vší pochybnost, že vyfotografovaná exoplaneta obíhá kolem hvězdy GQ Lup a nejedná se pouze o náhodnou projekci nějaké slabé hvězdičky. Hvězda byla sledována v období 1999 až 2004 a vzájemná vzdálenost obou objektů se neměnila - oba objekty se pohybují napříč oblohou stejným směrem a stejnou rychlostí. Vzhledem k tomu, že vzdálenost exoplanety od hvězdy 100krát převyšuje vzdálenost Země od Slunce (a více než 3krát vzdálenost Neptuna od Slunce), její oběžná doba činí přibližně 1200 roků. Proto za krátké období pozorování žádné odchylky poloh exoplanety vůči hvězdě nemohly být pozorovány.

Zdroj: spacenews.ru a space.com

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.