Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Půjčte si zdarma dalekohled a CCD kameru na pozorování proměnných hvězd a exoplanet

SkyWatcher Telescope
Opět po roce vyhlašuje Sekce proměnných hvězd a exoplanet ČAS výběrové řízení na zapůjčitele přístrojové techniky. Níže popsané přístrojové vybavení bude zapůjčeno na dobu 1 roku jednomu z přihlášených zájemců, který nejlépe splní podmínky zápůjčky.

Přístrojové vybavení
Zrcadlový dalekohled typu Newton RL 150/750mm na automatizované montáži CG-5 GoTo s možností autoguidingu a dvoučipová CCD kamera SBIG ST-7.

Novinkou letošního roku je obměna dalekohledu i montáže. Náš sekční přístrojový set sestával až do září 2009 z dalekohledu Vixen RF 80/910 mm na paralaktické montáži Vixen GP-2. Zkušenosti přechozích zapůjčitelů však ukázaly, že uvedený přístroj ve spojení s CCD kamerou ST-7 není přiliš vhodný. Kamera má poměrně malý čip a téměř 1m dlouhé ohnisko na něm zobrazovalo velmi malé zorné pole. Montáž GP-2 bez Go-To a možnosti autoguidingu pak nedovolovala plně využít potenciál CCD kamery (zdlouhavé ruční vyhledávání objektu a nemožnost pořizovat delší expozice než 60s).

Situaci nám pomohla vyřešit firma SUPRA Praha (www.celestron.cz), zastoupená štědrým sponzorem České astronomické společnosti Ing. Janem Zahajským. Firma SUPRA Praha nám směnila optiku RF 80/910 mm + montáž GP-2 za RL 150/750 mm + montáž CG-5 GoTo s možností autoguidingu, za což bych jí na tomto místě rád velice poděkoval.

S novým přístrojovým setem se podstatně zvýší dosah, nejen z důvodu většího objektivu, ale i díky možnosti provádět autoguiding. CCD kamera ST-7 má totiž integrovaný druhý, naváděcí čip a lze ji přímo propojit s autoguiding portem montáže. Kamera pak sama může korigovat periodickou chybu i nepřesné ustavení montáže a expozice bude možné prodloužit libovolně nad 60s. Pozorovatel tak s tímto vybavením snadno může pozorovat nejen proměnné hvězdy, ale i tranzity exoplanet (až do 12 mag).

Nová automatizovaná montáž CG-5 GoTo navíc sama najíždí na vybraný objekt na obloze, což řádově zrychlí vyhledávání.

Podmínky zápůjčky

1) Pozorovatel musí být členem Sekce proměnných hvězd a exoplanet ČAS
    2) Zájemce musí přístroj používat k fotometrii proměnných hvězd
    3) Přístroj musí být aktivně využíván
    4) Publikace získaných výsledků musí být pod hlavičkou "Sekce PHE ČAS"
    5) Přístroj (a ideálně i zapůjčitel) se zúčastní praktika pro pozorovatele proměnných hvězd (vždy v srpnu)
    6) Pozorovatel napíše o svém využívání přístroje článek do časopisu Perseus
    7) Celý přístroj musí být pojištěn

Termín zápůjčky
Přistrojový set bude zapůjčen na období od října 2009 do konce listopadu 2010. Přístroj bude k vyzvednutí v Peci pod Sněžkou. Převzetí přístroje bude předcházet instruktáž jak s přístrojem pracovat (zajistí L. Brát).

Přihlášky
Své žádosti zasílejte do 25. 9. 2009 na e-mail brat@pod.snezkou.cz. Žádost by měla obsahovat: jméno a příjmení, adresu trvalého bydliště, adresu nebo místo, kde bude přístroj využíván, datum narození a pár řádků o představě pozorovatele o svém pozorovacím programu či o vizi využívání dalekohledu. Z došlých žádostí vybere výbor Sekce PHE ČAS do 30. 9. 2009 vítěze a ten si bude moci přístroj vyzvednout v Peci pod Sněžkou za přítomnosti zástupce Sekce PHE ČAS.

Poděkování
Děkuji tímto firmě SUPRA s.r.o. (www.celestron.cz) za směnu dalekohledu a montáže a Ing. Janu Zahajskému za štědré sponzorství naší Sekce a pozorování proměnných hvězd jako takového.

Článek byl převzat ze stránek Sekce proměnných hvězd a exoplanet ČAS.

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.

Eta Carina