Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Dvojník Slunce objeven

Dvojník Slunce objeven

mapka k hvezde 18 Sco
Již dlouhou řadu let pátrají astronomové po planetách mimo naši sluneční soustavu. Je jen logické, že se zaměřili především na hvězdy, které se velmi podobají Slunci. Důvod je jasný - kolem hvězdy zvané Slunce přece planety obíhají! A možná tomu tak bude i u ostatních hvězd, které se Slunci podobají. To se nakonec potvrdilo. V současné době jsou známy planety, obíhající kolem více než stovky hvězd. Jenže, která hvězda je Slunci podobná nejvíce?

Astronomové z Villanova University in Pensylvania (USA) v tom mají jasno. Slunce má své "dvojče" v souhvězdí Štíra (Scorpius). Jedná se o hvězdu s označením 18 Sco (SAO 141066) a nachází se ve vzdálenosti 46 světelných let od Země. Astronomové hvězdu sledují již od roku 1997, kdy zjistili, že svými základními parametry se Slunci velmi podobá. Vizuální jasnost hvězdy je 5,47 mag a nachází se na samotné severní hranici souhvězdí.

Hvězda 18 Sco má téměř stejné stáří jako Slunce (4,8ą0,8 miliardy let), stejnou hmotnost (1,00ą0,03 hmotnosti Slunce), stejný poloměr a stejnou povrchovou teplotu. Má rovněž podobnou periodu rotace (25,5 dne), stejnou absolutní hvězdnou velikost, stejné chemické složení a podobný cyklus výskytu "slunečních" skvrn. Přítomnost planet zatím u této hvězdy zjištěna nebyla.

Dalšími kandidáty na dvojče Slunce jsou hvězdy HD 44592 (= HR 2290) v souhvězdí Lodní záď, 16 Cyg v souhvězdí Labutě a Alfa Centauri A v souhvězdí Kentaura.

Zdroj: reuters.com a aas.org

Venuša a Mars nad sídliskom

20.01. 2017, 18:58-19:45 SEČ; Canon 400D+50mm/2.8; 100ISO; 5s expozícia v 1min intervaloch.