Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Kolem proměnné hvězdy AB Aur vznikají planety

Kolem proměnné hvězdy AB Aur vznikají planety

Plyno-prachová obálka AB AurExistují hvězdy, které mění svojí jasnost, protože je čas od času zakryje některý z oblaků plynu a prachu, jenž je obklopují. Tyto proměnné hvězdy se označují jako "typu T Tauri" podle své nejznámější představitelky.

Jde o hvězdy velmi mladé na počátku svého vývoje. Také naše Slunce kdysi zřejmě bylo takovou proměnnou hvězdou. Z oblaků kolem něj pak vznikly planety a vyvinuly se až do podoby, kterou známe dnes.Proměnná hvězda AB Auriga, patří mezi takováto mladá slunce, kolem kterých se formují potenciální planety. V oblasti souhvězdí Vozky a Býka existuje rozsáhlá "líheň" nových hvězd. Známe jich již stovky, ostatně i zmíněná T Tau do ní patří.

Snímek HST ukazuje ve velkém detailu vnitřní oblasti disku plynu a prachu obklopujících proměnnou hvězdu AB Aur. Hvězda je vzdálena od Země 469 světelných let a její stáří lze odhadnout na 2 až 4 miliony let. Spirálovitý disk je velmi rozsáhlý, třicetkrát větší než rozměr naší sluneční soustavy. Podle struktury plyno-prachového disku, ve které ještě nejsou patrné výrazné zhuštěniny, je tvorba planet v samém počátku.

Poloha AB Aur na obloze

Hvězdu, jak již název říká, nalezneme v souhvězdí Vozky (latinsky Auriga - odtud zkratka Aur). V tomto ročním období je souhvězdí vidět na obloze již večer. Ke spatření AB Aur nám stačí větší triedr, protože jasnost proměnné hvězdy se pohybuje v rozmezí 6,9 až 8,4 magnitud.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.