Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Proběhlo již třetí zjasnění V838 Mon

Proběhlo již třetí zjasnění V838 Mon

18.3.2002: Proběhlo již třetí zjasnění V838 Mon
graf V838 MonPodivná hvězda V838 Mon o jejímž nečekaném zjasnění informovali čeští astronomové se zjasnila již potřetí. Ani nyní, jeden a půl měsíce po druhém výbuchu hvězdy, odborníci zcela nerozumí událostem, které ve hvězdě proběhly. Jisté je, že se jedná o hvězdu v závěrečném stadiu svého života. Spektroskopická pozorování ukázala, že při druhém zjasnění, kterého si všimli čeští astronomové, došlo k odvržení horních vrstev atmosféry hvězdy. Všechny spektrální čáry totiž vykazovaly tzv. P Cygni profil, ve kterém se objevují emisní i absorpční složky čáry téhož chemického prvku. To je vždy důkazem úniku látky z hvězdy.

Spektrum proměnné hvězdy již několikrát pořídili i astronomové z Astronomického ústavu v Ondřejově, naposledy při třetím zjasnění hvězdy (třetí šipka na obrázku), na které je upozornil L. Šmelcer. Zdá se, že bylo způsobeno rozfoukáním odvržené obálky. Nyní je možné přimo pozorovat teplejší vyhořelé jádro hvězdy.

Na V838 Mon se již několikrát zaměřili největší dalekohledy světa o průměrech zrcadel i 8 metrů, aby pořídili její spektrum. Pozorování bylo provedeno dokonce i z oběžné dráhy Země Hubblovým kosmickým dalekohledem (HST). Tato velká pozornost profesionálních astronomů svědčí o mimořádnosti pozorovaného jevu. Přestože pozorování je hodně, na definitivní vysvětlení příčin zjasnění si budeme muset počkat jistě několik měsíců až hvězda zeslábne a na základě posbíraných data z celého světa nějaký odvážný astronom publikuje první teorii.

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.