Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  V srdci Mléčné dráhy objevena nová rodina hvězd

V srdci Mléčné dráhy objevena nová rodina hvězd

Objev nové rodiny hvězd v centru naší Galaxie
Autor: Liverpool John Moores University

Astronomové z Liverpool John Moores University (LJMU) Astrophysics Research Institute objevili novou rodinu hvězd v jádru naší Galaxie (Mléčné dráhy), které poskytly nový pohled na počáteční fázi vzniku Galaxie. Objev vrhnul nové světlo rovněž na původ kulových hvězdokup, které představují typické koncentrace zhruba miliónu hvězd a které vznikly na počátku formování naší Galaxie.

LJMU je součástí výzkumného programu Sloan Digital Sky Survey (SDSS) – mezinárodní spolupráce vědců mnoha institucí. Jedním z úkolů této spolupracující organizace je program APOGEE (Apache Point Observatory Galactic Evolution Experiment), který shromažďuje data v oboru infračerveného záření o stovkách tisíců hvězd v Mléčné dráze.

Děje se tak v rámci pozorování hvězd v oboru infračerveného záření ve směru galaktického jádra, což vedlo k objevu nové populace hvězd podobajících se těm, které byly doposud pozorovány pouze uvnitř kulových hvězdokup.

Obrázek v úvodu článku ukazuje snímek pořízený ve viditelném světle, který zachycuje vnitřních 20 stupňů Mléčné dráhy, jak ji vidíme ze Země (pro porovnání: Měsíc v úplňku zaujímá na obloze asi 0,5 stupně). Tato část oblohy je mimořádně přeplněná v důsledku vysoké hustoty hvězd v centrální oblasti naší Galaxie, stejně tak i v důsledku přítomnosti mnoha hvězd mezi Zemí a středem Galaxie. Tmavé oblasti vznikly v důsledku absorpce viditelného světla na hustých oblacích prachu. Souhrnná absorpce v důsledku přítomného prachu je větší v centru než kdekoliv jinde v Galaxii. Modrozelený kotouček uprostřed ukazuje polohu centra Galaxie, menší červené hvězdičky označují rozložení nově objevených hvězd v programu APOGEE. Mnohé z nich se shodují s oblastmi vysoké absorpce na prachových částicích, což vysvětluje, proč program APOGEE pracující v oboru infračerveného záření jako první detekoval přítomnost této nové rodiny hvězd.

Tato fascinující nová rodina hvězd mohla možná být dříve součástí kulových hvězdokup, které byly rozbity v průběhu dramatického počátečního formování jádra naší Galaxie. V rané fázi vývoje Galaxie existovalo přibližně desetkrát více kulových hvězdokup než v současné době. To znamená, že podstatná část starých hvězd obývajících dnes vnitřní oblasti našeho hvězdného ostrova mohla původně vzniknout v kulových hvězdokupách, které byly později zcela roztrhány.

Ricardo Schiavon, vedoucí vědecký pracovník projektu, vysvětluje:

Je velmi vzrušující zjištění, které nám pomůže definovat úchvatné otázky, jako například jaký je původ hvězd ve vnitřních oblastech naší Galaxie, jak vznikaly kulové hvězdokupy a jakou roli hrály při formování mladé Mléčné dráhy – a v širším pojetí i při vývoji jiných galaxií.

Střed naší Galaxie je jen slabě prozkoumán, protože pohled na něj je blokován mezilehlými oblaky prachu. Při pozorování v oboru infračerveného záření, které je méně absorbováno prachem než viditelné světlo, bylo možné v programu APOGEE spatřit centrum Galaxie lépe, než se podařilo jiným pozorovatelským týmům.

Na základě vědeckých pozorování bylo možné určit chemické složení několika tisíc hvězd, mezi kterými jsme zaznamenali značný počet stálic odlišných od většiny hvězd ve vnitřním regionu Galaxie kvůli jejich velmi vysokému obsahu dusíku. Zatím to není jisté, ale domníváme se, že tyto hvězdy pocházejí z rozpadlých kulových hvězdokup. Mohou rovněž být produktem prvotního období vzniku hvězd v rané fázi existence naší Galaxie. Budeme provádět další pozorování za účelem prověření těchto hypotéz.“

[2] astrovm.cz