Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  ESA vybrala cílové planetky pro kosmické bombardování

ESA vybrala cílové planetky pro kosmické bombardování

hidalgo.jpg
Na základě doporučení komise expertů vybrala Evropská kosmická agentura ESA dvě cílové planetky ze skupiny tzv. NEO (Near-Earth Object, tj. těles, která se přibližují do blízkosti dráhy Země) pro realizaci projektu DON QUIJOTE (Don Kichot).

Z mnoha planetek NEO, přicházejících v úvahu pro plánovaný výzkum, byly nakonec vybrány dvě, jejichž označení je 2002 AT4 a 1989 ML. Druhá jmenovaná planetka měla být původně cílem pro japonskou sondu Hayabusa; vzhledem k odkladu startu byla nakonec vybrána planetka Itokawa.

Projekt počítá se společným vypuštěním dvojice sond pomocí jedné nosné rakety, které pak budou uvedeny na rozdílné letové dráhy, aby se v intervalu několika měsíců dostaly do blízkosti cílové planetky. První sonda s názvem Hidalgo bude navedena na "sebevražednou" dráhu tak, aby jako kamikadze narazila do povrchu vybrané planetky. Druhá sonda s názvem Sancho, která bude poněkud dříve navedena na oběžnou dráhu kolem planetky, bude průběh srážky sledovat z bezpečné vzdálenosti. K cíli dolétne o několik měsíců dříve, přičemž bude zjišťovat základní údaje o planetce a její dráze kolem Slunce. Po impaktu bude mj. pečlivě měřit polohy planetky za účelem zjištění velikosti změny dráhy v důsledku srážky.

hidalgo_impact.jpg

Zjištění vlivu nárazu impaktoru do povrchu planetky je důležité pro vypracování případné obrany před nebezpečnými planetkami, které by se v budoucnu mohly srazit se Zemí a ohrozit tak (v případě většího tělesa) i naši civilizaci. Jednou z nebezpečných planetek je těleso s označením 2004 MN4, které v roce 2029 prolétne poměrně blízko zemského povrchu ve vzdálenosti 32 000 km.

O tom, která ze dvou výše uvedených planetek, tj. 2002 AT4 či (10302) 1989 ML, bude nakonec vybrána pro realizaci experimentu, bude rozhodnuto v roce 2007. Start sondy Don Quijote by se mohl uskutečnit v roce 2011.Související články: ESA připravuje projekt bombardování planetky a Don Kichot se vydá do vesmíru