Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Japonská miniraketa Camui-50P

Japonská miniraketa Camui-50P

Jedna japonská univerzita navrhla konstrukci malé rakety, určené pro kosmonautické nadšence - amatéry, kteří jsou ochotni za ni zaplatit částku 2,1 miliónu japonských jenů (19 000 amerických dolarů). Na trhu se miniraketa objeví ještě v tomto měsíci (říjen 2004).

Raketu s názvem Camui-50P navrhla a vyrobila skupina vědců univerzity v Hokkaidó. Je schopna dosáhnout výšky 1 km během 3 sekund po startu. Délka rakety je 1,6 m, hmotnost 10,5 kg a nosnost asi 0,5 kg. To znamená, že může nést například malou videokameru.

"Cílem podobné komercializace kosmického trhu je seznámit širokou veřejnost s možnostmi výzkumu a využívání kosmického prostoru," uvádí se v tiskové zprávě, vydané vědecko-technickým střediskem univerzity. Přestože tato raketa má přitáhnout především pozornost vědeckých pracovníků, konstruktéři rakety jsou přesvědčeni, že tímto činem byl položen základ pro rozvoj nového zajímavého koníčka v Japonsku.

Camui-50P je hybridní raketa, která jako okysličovadlo používá kapalný kyslík. Po návratu na zemský povrch je možno raketu znovu použít. Konstruktéři rakety garantují všem zájemcům o tuto novinku, že je před zakoupením rakety během dvoudenní instruktáže seznámí s bezpečnou obsluhou a s provozem této poměrně drahé "hračky".

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.