Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  K Mezinárodní kosmické stanici míří zásobovací loď Progress

K Mezinárodní kosmické stanici míří zásobovací loď Progress

Nakonec úspěšný přílet lodi Progress 1. května 2010
Ve středu 30. června odstartovala z Bajkonuru raketa Sojuz-U se zásobovací lodí Progress M-06M, která se, naložená zásobami a výbavou, v pátek připojí v automatickém režimu ke kosmické stanici. Při minulé misi lodi Progress se toto ovšem nezdařilo a kvůli selhání automatického naváděcího systému musela převzít na dálku řízení lodě posádka stanice.

Loď Progress

Ruská zásobovací loď Progress je vlastně bezpilotní verzí lodi Sojuz, upravenou k doručování nákladu na kosmické stanice (Progressy létaly už k Miru). Nákladní modul Progressu je hermetizovaný, takže do něj posádka stanice může vstoupit bez použití skafandrů a náklad vyložit. Poté je Progress naplněn již nepotřebnými věcmi a odpadem a po odpojení od stanice a separačním manévru končí svou cestu zánikem v zemské atmosféře nad Tichým oceánem. Ke stanici je připojen po dobu několika měsíců, kdy je schopen svými motory také např. zvýšit dráhu stanice (která je neustále snižována zbytkovými molekulami vzduchu) nebo změnit orientaci stanice ve vesmíru. V letošním roce by jich k ISS mělo zamířit celkem šest.

Nakonec úspěšný přílet lodi Progress 1. května 2010
Stejně jako Sojuz sestává Progress ze tří modulů, na pohled stejných, jaké má jeho pilotovaný "bráška." Spodní část Progressu tvoří servisní sekce, která obsahuje řídící systémy a elektroniku a také pohonný systém lodi (jde o bílý segment se solárními panely). Uprostřed, kde má Sojuz návratový modul, je nehermetizovaná sekce, jež obsahuje celkem osm nádrží s palivem a okysličovadlem (celkem pojme 1740 kg), které je přečerpáno do nádrží kosmické stanice. Vrchní sekcí je hermetizovaný nákladní modul, který pojme až 1700 kg zásob, oblečení, výbavy, náhradních dílů, vědeckých experimentů atd. Tento modul, jehož hermetizovaný prostor má objem asi 6 metrů krychlových, je také vybaven anténami naváděcího systému KURS. Celková délka Progressu je asi 7,3 metru.

Nynější mise ve stínu květnového selhání

Progress M-06M, celkem 38. loď tohoto typu mířící ke stanici ISS, odstartoval (ze stejné rampy jako kdysi Jurij Gagarin) ve středu 30. června v 17:35 SELČ. O osm minut později Progress úspěšně dosáhl oběžné dráhy a zahájil dvoudenní cestu ke kosmické stanici. K zadnímu uzlu modulu Zvezda by se měl připojit v pátek 2. července v 18:58 SELČ (přenos na TV NASA poběží od 18:30). Kapacita Progressu byla tentokrát využita takto: 870 kg paliva pro motory stanice, 50 kg kyslíku a vzduchu pro členy posádky, 100 kg vody a 1210 kg zásob a výbavy. Celkem tedy loď míří k cíli s asi 2,2 tunami nákladu.

Oleg Kotov u panelu systému TORU
Přílet a připojení Progressu ke stanici většinou probíhá automaticky s použitím naváděcího systému KURS a bez zásahů posádky stanice. Ta má však možnost převzít řízení blížící se lodě na dálku pomocí konzole TORU v modulu Zvezda. Toto bylo nutné provést při příletu minulého Progressu M-05M 1. května 2010. Ve vzdálenosti asi 1 kilometru od stanice počítače Progressu ukončily proces automatického příletu, protože špatně vyhodnotily data a usoudily, že došlo k selhání jedné z manévrovacích trysek. Letoví kontroloři v Moskvě však bleskurychle prozkoumali telemetrická data a zjistili, že tryska ve skutečnosti funguje. Na jejich příkaz velitel stanice Oleg Kotov aktivoval systém TORU a Progress ke stanici úspěšně připojil s časovou rezervou. Doufejme, že v tomto případě půjde vše bez problémů.

Přelet Sojuzu

Připojení Sojuzu k modulu Rassvet
18. června dorazila k Mezinárodní kosmické stanici loď Sojuz TMA-19 s třemi novými členy dlouhodobé posádky: Fyodor Yurchikhin (Rusko), Douglas Wheelock (USA) a Shannon Walkerová (USA). Jejich loď se připojila k zadnímu portu modulu Zvezda, který však bylo nyní nutné uvolnit kvůli blížícímu se příletu Progressu. Jediný volný stykovací uzel ruského segmentu byl totiž ten na novém modulu Rassvet, který ale ještě není vybaven anténami naváděcího systému KURS, takže loď Progress by nebylo k tomuto modulu čím navigovat. Tři noví členové posádky stanice tak v pondělí 28. června znova "nastartovali" svou loď a přemístili ji na Rassvet, aby Zvezda zůstala volná pro nový Progress. Velitel Sojuzu Yurchikhin musel po dobu celého přeletu řídit loď ručně kvůli absenci naváděcích antén na Rassvetu ale vše proběhlo hladce. Celý přelet byl však o více než hodinu odložen kvůli tomu, že jeden z amerických solárních panelů se nepodařilo včas upevnit v předpisy požadované poloze kvůli jeho zabezpečení během odpojení Sojuzu.